SMART Business 2/2023 | Page 79

Niskie bezrobocie sprawia , że potencjalni kandydaci do pracy mają bardzo mocną dźwignię negocjacyjną i windują wynagrodzenia w górę .
Podawana w raporcie BaseLinker Index z lipca 2023 r . wartość koszyka na poziomie 193 zł ( czerwiec ) i 194 zł ( lipiec ) też nie poprawia nastroju . Przy kwocie 190 zł brutto mamy najczęściej przychód na poziomie 154 zł netto . Uwzględniając całkowite koszty logistyczne ( 10 – 20 zł , zależnie od sposobu wysyłki , opakowania , kosztów magazynu i kosztów pracy ), realna wartość koszyka spada nawet poniżej 135 zł . Jest to faktyczny próg , od którego można zacząć obliczać rentowność transakcji . Właśnie kwestia rentowności stanowi obecnie ( i jeszcze przez długi czas się to nie zmieni ) jedną z dwóch największych bolączek współczesnego e-commerce .
Miniony i obecny rok to skokowy wzrost kosztów utrzymania obiektów magazynowych ( rosnące koszty mediów , opakowań i przesyłek kurierskich ). Jednocześnie znacząco wzrosły też koszty robocizny i obciążenia płacowe . Większe nakłady na infrastrukturę i koszty pracy dotykają oczywiście nie tylko handel , ale w dużej mierze także producentów oraz importerów . W oczywisty sposób wpływa to na ceny zakupu towarów do dalszej odsprzedaży .
W efekcie takiego zbiegu czynników mamy do czynienia z jednej strony ze znaczącym wzrostem cen zakupu towarów oraz wzrostem kosztów obsługi sprzedaży ( magazynowanie i logistyka ), z drugiej zaś strony zderzamy się z realnie spadającym dochodem rozporządzalnym . Nominalnie za 2022 r . dochód rozporządzalny wynosił 2249,79 zł na osobę , a za 2021 – 2061,93 zł , co wskazuje 9 % wzrostu 3 . Z kolei inflacja na koniec 2022 r . wyniosła 11,5 % ( 17,1 % po wyłączeniu cen administrowanych ) 4 . W tym roku inflacja nie odpuszcza , co powoduje , że po opłaceniu kosztów życia w wielu gospodarstwach domowych spada pula wolnych środków , które można przeznaczyć na zakup towarów niesłużących do zaspokajania podstawowych potrzeb .
Nie oznacza to oczywiście , że Polacy nie kupują online . Oczywiście , że nadal to robią , natomiast często dokonują bardziej wyważonych wyborów , kupują mniej czy szukają tańszych zamienników produktów . Według badania Kantar dla TVN24 – dwie trzecie Polaków ograniczyło w ostatnim okresie swoje wydatki w związku z rosnącymi cenami .
3
Źródło : https :// tinyurl . com / 48kmh8e5
4
Źródło : https :// tinyurl . com / 25kseuhv smart-magazine . pl
79