SMART Business 2/2024 | Page 25

Dominik Jańczak : Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów z końca pierwszego kwartału tego roku co czwarty samochód osobowy nabywany przez firmy i przedsiębiorców został sfinansowany w wynajmie długoterminowym . Za co polski biznes pokochał tę formę finansowania mobilności ?
Robert Dudziński : To prawda , że wynajem długoterminowy zyskuje coraz większą popularność . W dużej mierze dzięki temu , że klient jest w stanie określić stałą wartość raty po stronie kosztów . Dokładnie wie , jaką kwotę zapłaci zarówno jutro , jak i w kolejnych latach za użytkowanie pojazdu – dajmy na to 1350 zł miesięcznie . To daje stabilność w kontekście planowania wydatków . Niezwykle istotne jest również to , że wynajmując auta firmowe , klient nie bierze na siebie ryzyka związanego ze spadkiem wartości rezydualnej pojazdów , czyli tego , ile będą one warte po zakończeniu okresu użytkowania .
Kolejna kwestia bardzo mocno doceniana przez biznes to fakt , że przedsiębiorcy nie muszą angażować własnego kapitału , kiedy wybierają wynajem długoterminowy . Bez wpłaty własnej czy inwestycji początkowej mogą użytkować auta , zapewnić sobie mobilność i realizować cele biznesowe . Innym aspektem jest kwestia elastyczności . W pewnym momencie trwania umowy klient może zmienić profil swojej działalności . W takim przypadku może on dojść do porozumienia z firmą wynajmującą i np . wymienić pojazdy na inne , bardziej przystające do tego , czym się aktualnie zajmuje .
Ostatni istotny argument to również możliwość zabezpieczenia naszej firmowej mobilności , czyli odpowiednie pakiety Assistance , dające możliwość otrzymania samochodu zastępczego w razie wypadku czy awarii . Sprawna obsługa potrafi w takich przypadkach zdziałać cuda , co doceniają zarówno duże firmy , jak i klienci indywidualni . Właśnie tego typu przewagi przekonały polskiego przedsiębiorcę do tego , że nie warto obawiać się wynajmu i można scedować wszystkie zmartwienia związane z firmową mobilnością , takie jak przeglądy czy kwestie techniczne , na profesjonalnego dostawcę usług , a samemu skoncentrować się na użytkowaniu auta i rozwijaniu swojego biznesu .
DJ : To , o czym właśnie powiedziałeś , wpisuje się w trend outsourcowania kolejnych procesów biznesowych poza organizację . Dziś nie musimy już tworzyć rozbudowanych struktur flotowych wewnątrz firmy , nawet jeśli flota pojazdów w naszej organizacji jest solidnie eksploatowana .
RD : Dokładnie tak . Coraz więcej firm decyduje się na całkowite oddanie zarządzania flotą podmiotowi zewnętrznemu . Nie mówimy wtedy tylko o dostarczeniu aut do firmy , ale także o rozliczaniu mobilności czy doborze odpowiednich pojazdów do profilu działalności biznesu .
DJ : Dostawca usług staje się w takim przypadku zewnętrznym działem flotowym , co niesie za sobą konieczność bardzo bliskiej współpracy … smart-magazine . pl
25