SMART Business 2/2024 | Page 36

ZARZĄDZANIE
Skoro tak jest , to dlaczego adaptacja w firmach usługowych nie następuje szybko oraz dlaczego mamy do czynienia z licznymi porażkami w tym obszarze ? Odpowiedź , choć subiektywna , bo bazująca na moich doświadczeniach wdrożeniowych , wydaje się prosta – bo skuteczne wdrożenie Agile w organizacjach wymaga poradzenia sobie z chorobą organizacji XXI wieku – zarządzaniem poprzez generowanie tzw . ASAP-ów .
Zarządzanie przez ASAP-y
ASAP , czyli akronim od słów „ As Soon As Possible ” ( tak szybko , jak to możliwe ), to termin często używany w zarządzaniu projektami i codziennej komunikacji biznesowej . Oznacza on , że zadanie lub projekt powinien zostać wykonany lub dostarczony w najbliższym możliwym terminie . Chociaż na pierwszy rzut oka może się wydawać , że to efektywne podejście , w rzeczywistości nadużywanie zasady ASAP może mieć negatywne konsekwencje dla organizacji .
Dlaczego zasada ASAP może szkodzić firmie ? Przede wszystkim tworzymy dużą presję na realizację wielu działań równocześnie . To powoduje potrzebę ciągłego przełączania się pomiędzy kontekstami , przypominania sobie , co i gdzie robiliśmy , a także tego , co nadal mamy do zrobienia w danym wątku . Tym samym poświęcamy czas na czynności nieprzynoszące żadnej wartości . Dodatkowo podnosimy poziom stresu u siebie i pozostałych pracowników , bo praca w środowisku ciągłego nacisku na szybkie dostarczanie wyniku wielu równocześnie rozpoczętych zadań powoduje przekazywanie dalej zadań wykonanych byle jak i byle gdzie – wszystko po to , by mieć je z głowy i móc zająć się innymi „ ASAP-ami ”. Często prowadzi to również do niskiej satysfakcji klientów , którzy oczekują co prawda szybkiej obsługi , ale przede wszystkim wysokiej jakości wykonania usług lub produktów .
Kilka żelaznych reguł
Jak sobie poradzić z powszechną tendencją do zarządzania poprzez ASAP-y ? Proponuję konsekwentne stosowanie kilku żelaznych reguł , które mogą pozwolić Państwa firmom wybić się ponad przeciętność .
Ustalajmy i stale aktualizujmy cele i na ich podstawie określajmy priorytety realizacyjne . Jest to i zawsze będzie najważniejsze wymaganie wobec osób zarządzających firmami , działami czy zespołami . Nie jest żadną sztuką otwieranie i delegowanie na zespół nieskończonej liczby zadań . Maestria w obszarze przywództwa polega dzisiaj przede wszystkim na tym , że potrafimy efektywnie zmotywować współpracowników do realizacji tych przedsięwzięć i działań , które faktycznie mają sens w danym momencie .
Kolejkujmy działania . Jeżeli mamy jasno określone priorytety i równocześnie wiemy , jaka jest nasza graniczna przepustowość ( ile zadań równocześnie możemy realizować , by efekt był maksymalny ), to w naturalny sposób będziemy widzieć , które z zadań i o jakim priorytecie możemy rozpocząć , a które będą musiały poczekać w kolejce do momentu , gdy będzie przestrzeń do ich realizacji .
36 # 2 czerwiec 2024