SMART Business 2/2024 | Page 43

Podstawowym zadaniem każdego biznesu jest generowanie zysków . Nikt z nas nie zakładał przecież firmy z zamysłem ponoszenia strat . Niejednokrotnie zdarza się , że przedsiębiorstwo notuje spadek sprzedaży … Co robić , a czego unikać w takiej sytuacji ? W tym artykule podzielę się z Tobą wiedzą na temat tego , jak wychodzić z dołków sprzedażowych , ale również tego , jak ich unikać .
Sprzedaż to serce każdej firmy – koniec kropka . To zdanie , które powtarzam notorycznie . Nic Ci po tym , że wymyślisz świetny produkt / usługę , jeśli nie będziesz docierać do odpowiednich klientów , a następnie im sprzedawać . Jedyne , co możesz zrobić w tej sytuacji , to postawić sobie swój twór jako trofeum na szafce . Często stosuję pewną metaforę na szkoleniach . Rysuję serce , a w jego środku piszę : „ sprzedaż , marketing , obsługa klienta ”, ponieważ w mojej opinii to te trzy działy odpowiadają bezpośrednio za generowanie i utrzymanie klientów .
Następnie z tego serca rysuję linie i każda z nich oznacza oczywiście inny dział , np . produkcję , magazyn , logistykę , księgowość . W ten sposób uświadamiam uczestnikom , że życie firmy zaczyna się w tym sercu , a dopiero później rozchodzi się na resztę „ organów ”. Przenosząc to , o czym piszę , z metaforycznego języka na bardziej dosłowny , jeśli nie będziemy generować sprzedaży , cała reszta firmy nie będzie miała co robić .
Jakie są najczęstsze przyczyny spadku sprzedaży ?
Na start bardzo ważna dygresja . Wielokrotnie zdarza się , że gdy sprzedaż zaczyna spadać , za taki stan rzeczy obwiniany jest dział sprzedaży . Choć w wielu wypadkach to słuszna intuicja , to często przyczyny takiego stanu rzeczy znajdują się zupełnie gdzie indziej . Wyłączając sam dział sprzedaży , najczęstszymi przyczynami spadku sprzedaży mogą być :
Zmiana lub zła sytuacja na rynku . Dla przykładu nikt nie przewidział ani pandemii COVID-19 , ani wojny w Ukrainie , w związku z czym niektóre biznesy mogły odnieść poważne straty .
Pojawienie się konkurencji , do której odchodzą klienci . Często wspomniana konkurencja może prowadzić bardzo agresywne działania sprzedażowe .
Nasz produkt / usługa jest coraz mniej dostosowany do obecnych realiów . Przykład ? Oprogramowanie księgowe , które działa tylko w wersji desktopowej .
Brak zapytań od klientów . Czasami dochodzi do sytuacji , w której liczba zapytań , jakie dostajemy od naszych klientów , drastycznie spada z dnia na dzień . W tej sytuacji znaczącą rolę odgrywa nasz dział handlowy . Warto zbadać , czy robi coś , aby pozyskać klientów , czy może uprawia tzw . agresywne wyczekiwanie na klientów , co w praktyce oznacza , że siedzi i czeka , aż zapytania same zaczną spływać .
Niskiej jakości zapytania . To kolejna sytuacja , jaka może się wydarzyć , czyli
smart-magazine . pl
43