Zarządzanie wiedzą to aktualnie kluczowy element budowania przewagi konkurencyjnej w biznesie . Właściwe gromadzenie , udostępnianie i wykorzystywanie informacji może znacząco podnieść produktywność i konkurencyjność . Ułatwia onboarding pracowników , ogranicza nieefektywną komunikację , pozwala szybciej reagować na potrzeby klientów – czyli jest odpowiedzią na bolączki wielu współczesnych firm .
Czym w ogóle jest zarządzanie wiedzą w firmie ? NASA definiuje ten obszar jako dostarczanie odpowiedniej wiedzy właściwym ludziom we właściwym czasie oraz pomoc w jej tworzeniu , dzieleniu się nią i podejmowaniu decyzji na jej podstawie w taki sposób , aby osiągnąć mierzalne skutki [ 1 ]. Z moich doświadczeń wynika , że zarządzanie wiedzą to nic innego , jak świadoma dbałość o swobodny i planowy przepływ informacji , danych , wiedzy , ale także wynikających z niej najlepszych praktyk , które przyczyniają się do sukcesu organizacji jako całości .
Korzyści z efektywnego zarządzania wiedzą
Dzięki dobremu zarządzaniu wiedzą firma może szybciej i skuteczniej realizować działania , a także eliminować marnotrawstwo . W zespołach pracujących zdalnie jest to szczególnie ważne , ponieważ komunikacja i przepływ informacji przebiegają w inny sposób niż w przypadku zespołów pracujących w jednym budynku lub nawet pokoju .
Najważniejszymi korzyściami , jakie płyną z dbania o zarządzanie wiedzą w firmie , z mojego doświadczenia są :
zachowanie ciągłości pracy – unikanie sytuacji , w których już wypracowana w firmie wiedza znika razem z odchodzącym pracownikiem . Jeśli osoba pracująca na ważnym stanowisku z jakiegoś powodu odejdzie z organizacji , jej wiedza , dobre praktyki i jak największa część know-how powinny pozostać w firmie . Przykładem mogą być handlowcy , którzy całą wiedzę o klientach powinni umieszczać w systemie CRM ;
szybkie wdrażanie członków zespołu ( onboarding ) – system zarządzania wiedzą w organizacji powinien umożliwiać szybki onboarding i adaptowanie się nowych członków zespołu do funkcjonowania w firmie , zarówno na poziomie merytorycznym , jak i na poziomie kultury organizacyjnej . Kluczowe informacje , takie jak misja , wizja , wartości , a także podstawowe procedury powinny się znajdować w jednym , łatwo dostępnym miejscu ;
spójne wartości firmy – dzięki świadomemu zarządzaniu wiedzą w organizacji pracownicy i firma mogą trafnie odpowiedzieć na pytania o to , co tak naprawdę jest najważniejsze dla jej przetrwania i rozwoju . Jaką wiedzę trzeba chronić , jaką wiedzę rozwijać , a jaką pozyskać z zewnątrz . Dzięki temu można też określić kierunki jej rozwoju ;
smart-magazine . pl
57