ZARZĄDZANIE delegowanie zadań w procesie rozwoju firmy – zdejmowanie obowiązków z właściciela i kluczowych managerów . Na pewnym etapie rozwoju firmy właściciel staje się wąskim gardłem , ponieważ często tylko on posiada wiedzę o kluczowych procesach w firmie , ale także całą decyzyjność . Jeśli odpowiednio nie przekaże swojej wiedzy i oczekiwań w poszczególnych obszarach funkcjonowania organizacji , nie będzie się ona mogła rozwijać .
O jaką wiedzę musimy zadbać , rozwijając firmę ?
Brak aktualizacji wiedzy powoduje stagnację i utratę zdolności do przetrwania organizacji w długim terminie , dlatego firma musi nieustannie rozwijać swoje know-how i odrzucać to , które stało się już przestarzałe . Szczególnie w dobie tak szybkiej cyfryzacji niezbędne stało się uaktualnianie wykorzystywanych narzędzi i metod pracy . Wiedzę firmową można z grubsza podzielić na : know-how , know-what i know-why .
Know-what – wiemy , co robimy Wiedza o tym , co robić , jakie działania wybrać z całej puli możliwości , aby osiągnąć założone cele . Dojrzałe organizacje potrafią skoncentrować się na rozwoju kluczowych umiejętności , a pozostałe odpuścić lub delegować na zewnątrz . Wiedza „ know-what ” daje nam odpowiedź na pytanie , co powinniśmy dostarczać naszym klientom , aby firma mogła się rozwijać i być zyskowna . Opisał to np . Jim Collins w książce „ Od dobrego do wielkiego ” [ 2 ]. Wymieniane przez niego firmy koncentrowały się na rozwoju tego , co potrafią robić najlepiej , i wkładały w to bardzo dużo energii . To cenna umiejętność odnajdywania mocnych stron organizacji i inwestowania w nie , przy jednoczesnym niwelowaniu braków .
Know-why – po co robimy to , co robimy Wiedza o celu działania – po co , w imię czego robimy to , co robimy i jak to ma zmieniać rzeczywistość klientów . To sformułowanie misji funkcjonowania firmy , a następnie przełożenie jej na konkretne działania operacyjne .
Know-how – wiemy , jak pracujemy Wiedza operacyjna – wiedza o tym , jak realizować założone cele , projekty i plany . To wiedza , umiejętności oraz postawy , które posiada organizacja , aby realizować swoje założenia . Od jakości tego know- -how zależą zyskowność , konkurencyjność i innowacyjność .
Wiedza merytoryczna – wiedza o tym , jak wytwarzać produkty lub usługi . To wiedza techniczna , specjalistyczna w dziedzinie , w której się specjalizujemy , jak programowanie , mechanika pojazdowa , produkcja .
Na przykład , jeśli działamy w branży beauty , misją firmy może być dostarczanie produktów skierowanych do alergików , które mają podnieść ich jakość życia poprzez możliwość bezpiecznego korzystania z kosmetyków . Jeżeli mamy tak sformułowaną misję , w dużo łatwiejszy sposób możemy prowadzić marketing i sprzedaż firmy , przyciągając do niej odpowiednich pracowników i klientów .
Narzędzia do zarządzania wiedzą
Nie można mówić o skutecznym zarządzaniu wiedzą bez odpowiednich narzędzi , dlatego przedstawiam kilka rozwiązań , które warto
58 # 2 czerwiec 2024