SMART Business 2/2024 | Page 59

Na pewnym etapie rozwoju firmy właściciel staje się wąskim gardłem , ponieważ często tylko on posiada wiedzę o kluczowych procesach w firmie , ale także całą decyzyjność . Jeśli odpowiednio nie przekaże swojej wiedzy i oczekiwań w poszczególnych obszarach funkcjonowania organizacji , nie będzie się ona mogła rozwijać .
zaimplementować , aby skutecznie zarządzać niezbędną i praktyczną wiedzą i informacjami w firmie . Przypominam tylko : narzędzia roboty za nas nie zrobią , potrzeba ich aktualizacji i dbania o ich użyteczność .
Baza wiedzy – zebranie najbardziej potrzebnej i aktualnej wiedzy w organizacji . Często cenne informacje giną w gąszczu codziennych spraw lub znikają razem z pracownikiem , który odchodzi z pracy . Wiedza jest jednym z kapitałów firmy i należy dołożyć starań , by była zbierana i przechowywana w jednym , ogólnodostępnym miejscu . W bazie wiedzy mogą znaleźć się informacje o procesach , produktach , standardach , najlepszych praktykach . To miejsce , które ułatwia codzienną pracę poprzez łatwy dostęp do szablonów dokumentów i prezentacji , materiałów marketingowych i sprzedażowych , a także culture booków zawierających misję , wizję i zasady komunikacji w firmie . Baza wiedzy jest również sposobem na przekazywanie niezbędnych dokumentów między pracownikami i działami poprzez nadawanie im dostępu do wybranych folderów .
Instrukcje stanowiskowe – nie chodzi tu wyłącznie o zasady BHP obowiązujące na danym stanowisku . Mowa również o filmach instruktażowych , diagramach i wzorach postępowania niezbędnych do optymalnego wykonywania pracy , np . proces przestrajania maszyny , proces sprzątania maszyny , proces realizacji zamówienia . To również miejsce , w którym powinna znaleźć się wiedza o postępowaniu w sytuacjach awaryjnych i wyjątkowych . Listy niezbędnych kontaktów i osób decyzyjnych w nagłych sytuacjach .
Platformy e-learningowe – do zautomatyzowania zdobywania konkretnej wiedzy . Coraz więcej firm oferuje usługi w zakresie e-learningu . Główną zaletą tej metody jest to , że szkolona osoba może uczyć się wtedy , kiedy ma na to czas i ochotę . Dodatkową zaletą jest powtarzalność – raz zaprojektowany kurs można wykorzystywać wielokrotnie . E-learning świetnie sprawdza się szczególnie w onboardingu , w którym nowi pracownicy w krótkim czasie muszą zdobyć dużo podstawowej wiedzy o firmie . Dzięki
smart-magazine . pl
59