SMART Business 2/2024 | Page 68

MOJA FIRMA
Letnie „ żniwa ” i krajobraz po COVID-19
Trwa sezon przez duże „ S ”. Hotelarze , właściciele gastronomii oraz osoby działające w turystyce praktycznie nie wychodzą z pracy . To 2 – 3 miesiące , w ciągu których te branże muszą zapełnić firmową kasę , tak aby przetrwać gorszy okres . I z jednej strony , jak słusznie zauważa Rzeczpospolita , kryzys goni kryzys , ale z drugiej – firmy z branży HoReCa rosną jak grzyby po deszczu . Jedynie w 2023 r . sektor wzrósł aż o 3 tysiące nowych placówek i nie jest to jego ostatnie słowo .
Jeśli więc widzicie na ulicach zamykane lokale , nie martwcie się – możecie być pewni , że za chwilę zostaną zastąpione przez co najmniej kilka kolejnych . Zerknijcie na twarde dane , czyli raport z wywiadowni gospodarczej Dun and Bradstreet Poland ( wykres 1 ):
Jak więc zyskać na sezonie jak najwięcej i rzeczywiście wybić się na tle konkurencji ? Cofnijmy się o jakieś pół roku . Do sezonu trzeba bowiem przygotować się z dużym wyprzedzeniem . Większość przedsiębiorców decyduje się na inwestycje w towar , zasoby , infrastrukturę , marketing . Aby działania te były opłacalne , powinny zostać poczynione z głową .
Co to właściwie oznacza w praktyce ? Sam zakup to w zasadzie tylko czubek góry lodowej . Czy mamy gdzie przezimować stoły i krzesła z ogródka restauracyjnego lub ile będzie kosztowało ich magazynowanie , czy mamy pomysł na wykorzystanie poza szczytem sezonu hotelowego sprzętów rekreacyjnych ? Te i inne pytania należy sobie zadać na długo przed ostateczną decyzją o inwestycji .
Wyk . 1 . Rynek gastronomiczny ( liczba placówek w tys .), źródło : Dun & Bradstreet Poland , za Rzeczpospolita „ Kryzys goni kryzys , ale restauracji wciąż przybywa . Nie tylko fast food ”, 19 stycznia 2024 r .
68 # 2 czerwiec 2024