zapewnienie bezpiecznych usług cyfrowych przy jednoczesnej ochronie praw do prywatności i przestrzeganiu podstawowych wartości .
W rezultacie w 2022 r . UE uzgodniła Akt o rynkach cyfrowych , aby zapewnić uczciwą konkurencję między platformami internetowymi , co prowadzi do korzyści , takich jak niższe ceny i innowacje . Zgodnie z tym akt prawny o usługach cyfrowych promuje zaufanie , innowacje i wzrost usług cyfrowych poprzez nadzór na szczeblu UE , uzupełniając krajowe organy regulacyjne w celu stworzenia bezpiecznego środowiska online dla wszystkich obywateli . W marcu 2024 r . UE przyjęła również pierwszą na świecie ustawę o sztucznej inteligencji , ustanawiając ramy regulacyjne , które promują bezpieczne i dostosowane do UE systemy poprzez podejście oparte na ryzyku .
Nadążyć za rozwojem zaawansowanych technologii
Jednak aby wspierać kulturę innowacji i zmniejszyć awersję do ryzyka , kluczowe jest uproszczenie przepisów , zwiększenie konkurencyjności i promowanie wzrostu . Najważniejszą kwestią dla UE jest przyjęcie cyfryzacji i sztucznej inteligencji w celu zwiększenia produktywności , przy jednoczesnym zwiększeniu inwestycji w badania i rozwój oraz edukację , aby zwiększyć przyszłe poziomy produktywności . Z analiz Allianz Trade wynika , że przez dziesięciolecia europejski przemysł koncentrował się głównie na wyspecjalizowanych sektorach średniej technologii o umiarkowanym poziomie intensywności badań i rozwoju . Ta zależność od ścieżki rozwoju sprawiła , że UE ma trudności z dotrzymaniem kroku branżom zaawansowanych technologii , w tym rewolucji AI i biotechnologii .
Sprostanie temu wyzwaniu wymaga interwencji sektora publicznego w celu stymulowania badań nad nowymi technologiami i wspierania rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w UE . Aby finansować innowacje w Europie w przyszłości , konieczne jest pięć neutralnych budżetowo zmian : ( 1 ) usprawnienie zarządzania Europejską Radą Inwestycyjną ( EIC ) poprzez rekrutację niezależnych , wykwalifikowanych kierowników programów o zwiększonych uprawnieniach decyzyjnych oraz uproszczenie procesów i procedury projektowania , aby umożliwić naukowcom głosowanie nad najlepszymi wnioskami ; ( 2 ) stopniowe zmniejszanie Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii ( EIT ) oraz Europejskiego Ekosystemu Innowacji ( EIE ), co uwolniłoby do 0,51 mld EUR rocznie z mającego wkrótce powstać Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii ( EIT ) oraz Europejskiego Ekosystemu Innowacji ( EIE ); ( 3 ) uwolnienie 0,41 mld EUR rocznie na projekty innowacyjne z budżetu akceleratora , obecnie wykorzystywanego na inwestycje , a nie na innowacje ; ( 4 ) przeznaczenie uzyskanego w ten sposób 1 mld EUR rocznie na projekty w stylu amerykańskiej Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych ( ARPA ); ( 5 ) wykorzystanie środków z klastrów II filaru i funduszu innowacji do finansowania programów typu Pathfinder lub ustanowienie dwóch agencji tematycznych ds . energii i zdrowia .
Walka o konkurencyjność
Jednocześnie ważna jest również konkurencyjność przemysłowa i skupienie się na integracji jako fundamencie wzrostu
smart-magazine . pl
87