GOSPODARKA I FINANSE i dobrobytu w Europie . Od 2019 r . podjęto kilka inicjatyw wspierających inwestycje w UE ( np . Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności , fundusz Next Generation EU i plan RePowerEU , tabela 2 ), ale na razie miały one niewielki pozytywny wpływ , biorąc pod uwagę powolne wdrażanie . Mimo że polityka przemysłowa zajmuje ważne miejsce w agendzie wielu krajów , rządy muszą unikać wybierania zwycięzców i angażowania się w protekcjonizm lub dotacje , które utrudniają efektywność rynku i handel w UE .
Aby zwiększyć konkurencyjność , UE powinna dążyć do prawdziwie zintegrowanego jednolitego rynku , szczególnie w sektorze energetycznym , telekomunikacyjnym i finansowym . Unia rynków kapitałowych ( CMU ) nigdy nie była tak pilna , zwłaszcza w przypadku usług finansowych , ponieważ konkurencja o kapitał nasila się w obliczu wyższych stóp procentowych i ogromnych wymagań inwestycyjnych . Podczas gdy
jednolity nadzór pozostaje poza zakresem , trwająca debata może obejmować środki mające na celu zmniejszenie obciążeń regulacyjnych i poprawę warunków finansowania dla przedsiębiorstw w UE poprzez ożywienie rynku sekurytyzacji , zwiększenie harmonizacji ( prawo upadłościowe , rachunkowość , wymogi dotyczące notowań giełdowych ) i wzmocnienie nadzoru .
Rozwój globalnego handlu
W latach 2019 – 2024 polityka handlowa UE osiągnęła znaczące kamienie milowe w promowaniu bardziej otwartego i zrównoważonego globalnego systemu handlu . UE podpisała kilka umów o wolnym handlu ( FTA ) z kluczowymi partnerami , takimi jak Japonia ( 2019 r .), Singapur ( 2019 r .), Wietnam ( 2020 r .), Wielka Brytania ( 2021 r .) i Nowa Zelandia ( 2024 r .), które otworzyły nowe możliwości rynkowe dla europejskich przedsiębiorstw przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich standardów w obszarach takich
Wyk . 3 . Środki z „ Next Generation EU ” według transzy ( w mld EUR ), źródła : Komisja Europejska , Allianz Research
88 # 2 czerwiec 2024