SMART Business 2/2024 | Page 92

GOSPODARKA I FINANSE celne są nadal wysokie w przypadku Serbii ( 4,9 %), Indii ( 2,9 %), Tajlandii ( 4,3 %) lub Indonezji ( 3,1 %), te w przypadku USA lub Filipin są już średnie lub bardzo niskie . Udział bezcłowych linii taryfowych jest wyższy w przypadku Indii ( efektywne 42 % w porównaniu z 18 % bezcłowych linii taryfowych KNU ) lub Indonezji ( 56 % efektywnych w porównaniu z 18 % KNU ).
Nie wszystkie korzystne ekonomicznie umowy są politycznie wykonalne , ale dywersyfikacja łańcuchów dostaw powinna być jednak propagowana w ramach polityki handlowej UE , ponieważ suwerenność stoi w sprzeczności z rosnącymi napięciami geopolitycznymi i tendencjami protekcjonistycznymi .
Inną strategią , która musi zostać zrealizowana dodatkowo , są konkretne umowy dwustronne dotyczące takich tematów , jak surowce krytyczne lub zielona energia . To interesujące uzupełnienie polityki handlowej UE , ponieważ 61 % eksportu i importu UE jest już przedmiotem bezcłowego handlu , podczas gdy handel UE napotyka średnią efektywną stawkę celną wynoszącą zaledwie 1,5 %.
Jeśli nie pełne umowy o wolnym handlu , to co ?
Miniumowy usuwają bariery techniczne w handlu , ponieważ są one łatwiejsze do osiągnięcia niż pełna umowa o wolnym handlu . Dwa przykłady miniumów handlowych , które powinny znaleźć się wysoko w agendzie nowej Komisji UE , to umowy o wzajemnym uznawaniu ( MRA ) między UE a USA . Istnieją już umowy MRA dotyczące telekomunikacji , farmaceutyków , urządzeń medycznych , kompatybilności elektromagnetycznej lub bezpieczeństwa elektrycznego . Jednak umowa MRA między UE a USA w sprawie maszyn , podlegająca redukcji kosztów handlowych o 190 mld EUR , a także umowa MRA między UE a USA w sprawie czystych technologii o wartości 220 mld EUR znacznie obniżyłyby koszty certyfikacji – zazwyczaj wyższe niż istniejące cła na te produkty w UE i USA . Ze względu na przepływy handlowe , o które toczy się gra , te miniumowy handlowe mogą stać się dużymi transakcjami .
Bezpieczeństwo UE
Wyzwania w europejskiej architekturze bezpieczeństwa , w tym konflikty w pobliżu wschodniej granicy NATO i rosnąca niestabilność w regionie , podkreślają potrzebę zmian . Od 2019 r . podejście UE do bezpieczeństwa i obrony opiera się na trzech filarach . Po pierwsze , strategia bezpieczeństwa UE , uruchomiona w lipcu 2020 r ., koncentruje się na zwiększeniu bezpieczeństwa w domenach fizycznych i cyfrowych poprzez otwartą autonomię strategiczną dla krytycznych produktów i technologii . Po drugie , Strategiczny Kompas Bezpieczeństwa i Obrony , wprowadzony w 2022 r ., ma na celu wzmocnienie reakcji UE na różne zagrożenia bezpieczeństwa , takie jak cyberataki i terroryzm , poprzez priorytetowe traktowanie mobilności wojskowej , poprawę cyberbezpieczeństwa , zwiększenie wydatków na obronę wśród państw członkowskich i zdolności wczesnego zarządzania kryzysowego . Trzeci filar koncentruje się na bezpieczeństwie gospodarczym w celu zwiększenia suwerenności technologicznej UE , bezpieczeństwa badań i odporności gospodarczej poprzez promowanie
92 # 2 czerwiec 2024