współpracy z krajami trzecimi . Uzupełnieniem tych trzech filarów jest Europejska Obronna Polityka Przemysłowa 2024 , która skupia się na zwiększeniu zdolności produkcyjnych , wspieraniu innowacji i promowaniu współpracy między państwami członkowskimi w zakresie wydatków na obronność .
Europejski dylemat
Oczywiste jest , że UE musi szybko zwiększyć wydatki na obronność i stworzyć przestrzeń fiskalną dla stałego wzrostu powyżej 2 % PKB . Niektóre rządy już ogłosiły cele w tym zakresie ( np . Niemcy , Francja , Polska ). Ponieważ jednak wiele krajów zgromadziło duże zadłużenie , a zatem nie ma wystarczającej swobody fiskalnej , rządy europejskie stoją w obliczu kompromisów , ponieważ muszą również inwestować w przekształcanie swoich gospodarek i zwiększanie ich konkurencyjności .
Europa stoi zatem przed dylematem , który można rozwiązać tylko wtedy , gdy przestrzegane będą cztery zasady : ( 1 ) wdrażanie
polityki sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu w celu uwolnienia zasobów , łagodząc kompromis między wydatkami na obronę a innymi kategoriami wydatków ; ( 2 ) utrzymanie zrównoważonych finansów publicznych w celu zwiększenia wydatków na obronę ; ( 3 ) bardziej restrykcyjne podejście do wydatków konsumpcyjnych poprzez identyfikację polityk , które są nieefektywne i nie spełniają ważnych funkcji rządowych , uwalniając w ten sposób przestrzeń fiskalną na wydatki obronne ; ( 4 ) wzmocnienie obronności jako europejskiego dobra publicznego . Realokacja środków z budżetu UE na wspólne wydatki obronne byłaby silnym sygnałem , podobnie jak nacisk na ukierunkowane euroobligacje . Taka realokacja podkreśliłaby gotowość Europy do dostosowania się do nowego środowiska bezpieczeństwa .
Wiarygodność planów fiskalnych
W latach 2019 – 2024 nie doszło do rzeczywistej integracji fiskalnej i finansowej , ale poczyniono pewne postępy w zakresie
Wyk . 6 . Wydatki rządowe na obronność ( COFOG ) w 2022 r . ( w % PKB ); źródło : OECD , Allianz Research smart-magazine . pl
93