SMART Business 2/2024 | Page 94

GOSPODARKA I FINANSE zasad fiskalnych , co było wymuszone przez COVID-19 i napięcia geopolityczne . Nowy zestaw norm przyjętych w 2024 r . wymaga od państw członkowskich przygotowania planów fiskalnych obejmujących okres od czterech do pięciu lat , dostosowanych do trajektorii referencyjnej rozwoju wydatków netto przy określonych progach długu publicznego ( 60 % PKB ) i deficytu ( 3 % PKB ). Podejście to ma na celu zapewnienie zrównoważonych trajektorii fiskalnych i ostrożnych poziomów zadłużenia w czteroletnim okresie dostosowawczym .
Patrząc w przyszłość , polityka fiskalna będzie musiała stać się strategiczna . Jest ona jednym z pięciu najczęściej wymienianych tematów w manifestach kampanii wyborczych , ponieważ wszystkie partie są świadome potrzeby zapewnienia inwestorów o wiarygodności swoich planów fiskalnych . Do tej pory korekty polityki fiskalnej zmniejszą wzrost europejskiego PKB o -1 punkt procentowy w latach 2024 – 25 . Potrzebne są jednak dodatkowe wysiłki , ponieważ zdolność obsługi zadłużenia nadal będzie problemem .
Uważamy , że polityka fiskalna będzie musiała być zgodna z trzema kluczowymi zasadami , chociaż ambicje przyszłego ustawodawcy prawdopodobnie nie spełnią tych potrzeb : ( 1 ) centralne zdolności fiskalne na poziomie UE , takie jak Europejski Fundusz Majątkowy wspierający strategiczne gałęzie przemysłu lub ukierunkowane euroobligacje na konkretne projekty w dziedzinie obronności i / lub wspierania transformacji klimatycznej ; ( 2 ) elastyczność strategiczna , tj . polityka fiskalna powinna wspierać stabilność i wzrost gospodarczy . Obejmuje to antycykliczne wydatki i politykę podatkową w celu złagodzenia wahań gospodarczych , a także reformy strukturalne w celu poprawy potencjalnego tempa wzrostu gospodarki . Pakt Stabilności i Wzrostu ( SGP ) również musi zachować pewną elastyczność ; ( 3 ) długoterminowa wizja strategiczna w celu wsparcia nadchodzących potrzeb inwestycyjnych związanych z transformacją klimatyczną ( ponad 3 % PKB ) oraz wzrostem wydatków na obronność i bezpieczeństwo ( ponad 2 % PKB ). Nie przewidujemy jednak żadnych wymiernych postępów w zakresie wspólnego zadłużenia UE w ciągu najbliższych pięciu lat . Egzekwowanie przepisów fiskalnych pozostaje wyzwaniem , a perspektywy unii fiskalnej z ministrem finansów UE nie są widoczne .
Brak przyspieszenia w polityce klimatycznej
UE stała się liderem w globalnej walce ze zmianami klimatu , ale nie spodziewamy się dalszego przyspieszenia w polityce klimatycznej . Oprócz wdrożenia kompleksowego Europejskiego Zielonego Ładu cel osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 r . został zapisany w prawnie wiążącym europejskim prawie klimatycznym , a w ramach strategii Fit for 55 UE stworzyła pierwszy i największy na świecie rynek emisji dwutlenku węgla , zaprojektowany w celu efektywnego kosztowo ograniczenia emisji gazów cieplarnianych . UE ustanowiła również wiążące cele w zakresie energii odnawialnej , aby zapewnić , że energia odnawialna będzie stanowić co najmniej 32 % koszyka energetycznego UE do 2030 r .
Komisja Europejska promuje czystą energię dla wszystkich Europejczyków poprzez wzrost
94 # 2 czerwiec 2024