SMART Business 2/2024 | Page 95

efektywności energetycznej . Przyjęła też plan działania gospodarki o obiegu zamkniętym w celu promowania obiegu zamkniętego w projektowaniu , produkcji i konsumpcji produktów . Podczas gdy wszystkie partie wielkiej koalicji uznały kwestie klimatyczne za priorytet , wola polityczna i poparcie społeczne dla bardziej ambitnej agendy klimatycznej słabną . Zielony Ład UE wyznacza scenę na nadchodzące lata , a obecne punkty programu wymagają wdrożenia .
Dalsze prace nad rynkiem energii
Nie spodziewamy się również zakończenia prac nad rynkiem energii . Rada UE przyjęła długo oczekiwane reformy rynku energii elektrycznej i gazu w maju 2024 r ., po tym , jak zostały one uchwalone przez Parlament Europejski pod koniec 2023 r . Umożliwia ona państwom członkowskim korzystanie z umów zakupu energii ( PPA ) i kontraktów różnicowych ( CfD ) w celu stabilizacji cen krajowych , a także daje Radzie prawo do ogłoszenia kryzysu elektroenergetycznego , co z kolei umożliwiłoby państwom członkowskim podjęcie środków wsparcia .
Jest to pierwszy krok w kierunku głębszej transformacji rynku energii elektrycznej w UE , ale nie spełnia on kilku kluczowych aspektów . Rynek energii potrzebuje jasnego planu , tj . prawdziwie europejskiego planu sieciowego . Większa konkurencyjność , zaangażowanie rynku prywatnego i bardziej ukierunkowane działania mogłyby pomóc w realizacji niezbędnych inwestycji na rynku energii . Komisja szacuje , że tylko w tym dziesięcioleciu konieczne są inwestycje w sieci elektroenergetyczne o wartości około 584 mld EUR . Należy położyć nacisk na przyspieszenie rozbudowy i modernizacji sieci poprzez zachęcanie do budowy , zmianę procedur administracyjnych i ułatwienie finansowania . Konieczne jest skuteczne zarządzanie aktywami sieciowymi i odpowiednie planowanie , integracja sieci na lądzie i na morzu oraz zwiększenie liczby połączeń międzysystemowych między krajami UE i spoza UE .
W ciągu najbliższych sześciu lat transgraniczna infrastruktura przesyłowa powinna się podwoić , co spowodowałoby zmniejszenie kosztów wytwarzania energii o 9 mld EUR rocznie do 2040 r . W przypadku energii elektrycznej istnieje również potrzeba uproszczenia wprowadzania rynków mocy , aby umożliwić niezbędne inwestycje i szybki rozwój rynków elastyczności . Wzmocnienie sygnałów lokalizacyjnych pozwoliłoby na efektywną alokację źródeł wytwarzania i magazynowania , lepsze wykorzystanie sieci i optymalną lokalizację nowych dużych odbiorców . Ceny lokalizacyjne mogłyby zaoszczędzić konsumentom w UE pieniędzy wydawanych na niepotrzebną infrastrukturę . Jest jednak mało prawdopodobne , aby środki te zostały w pełni uwzględnione w którymkolwiek ze scenariuszy większościowych , ponieważ interesy krajowe będą nadal przeważać .
Co z migracją ?
Wreszcie , okaże się , czy bardziej holistyczne podejście UE do migracji i azylu rozwiąże stojące przed nami wyzwania . Po latach negocjacji ( ustępujący ) Parlament Europejski formalnie przyjął politykę migracyjną i azylową UE w kwietniu 2024 r . Stanowi ona skoordynowane podejście do zarządzania migracją poprzez kontrolę graniczną , procedury azylowe i współpracę z państwami trzecimi w zrównoważony sposób . Wspólny europejski system azylowy został zreformowany
smart-magazine . pl
95