SMART Business 3/2023 | Page 117

Zasada precedencji wynikająca z rangi jest dla jednych bardziej , a dla innych mniej ważna . Niektórzy nie mają pojęcia o jej istnieniu , inni stosują ją na co dzień i oczekują tego od współpracowników oraz partnerów biznesowych . I choć świat się zmienia , a coraz młodsze pokolenia rzadziej sięgają do zasad etykiety , to wychowankowie „ starej szkoły ” wciąż zwracają i zwracać będą uwagę na te drobne niuanse . Warto zatem znać zasady etykiety i precedencji nie tylko dlatego , żeby czuć się pewniej i bez kompleksów poruszać się po zróżnicowanym środowisku biznesowym , ale też dlatego ,
Osoba o randze wyższej inicjuje wymianę wizytówek jako pierwsza .
by dostosować swoje zachowanie i sposób budowania relacji do danej osoby , do konkretnego partnera biznesowego . Dobrze jest też umieć czytać mikrogesty , które często pokazują , jakim zasadom on hołduje , na co zwraca uwagę i czego może od nas oczekiwać .
Pamiętajmy , że podobieństwo uznawane jest za jeden z kluczowych czynników sukcesu relacji . Wykorzystajmy tę wiedzę . To najlepszy sposób na budowanie udanych relacji biznesowych niezależnie od tego , czy dzielą nas kilometry na mapie , czy daty w metrykach urodzeń .
Dagmara Łuczka
Właścicielka firmy i portalu Projektownia Wizerunku
Od ponad czternastu lat zajmuje się budowaniem wizerunku osób i firm . Specjalizuje się w tematach związanych z etykietą biznesu oraz kulturą budowania relacji . Jest trenerem certyfikowanym przez Londyńską Akademię Etykiety i Protokołu o specjalizacji International Business Etiquette and Cross Cultural Specialist oraz autorką książki „ Kultura budowania relacji służbowych , czyli etykieta biznesu w praktyce ”. smart-magazine . pl
117