SMART Business 3/2023 | Page 47

Maciej Sasin
Konsultant rozwoju firm
Pozyskiwanie nowych klientów przez handlowców
Jednym z kluczowych zadań w czasie planowania sprzedaży , niezależnie czy kryzys już jest czy go nie ma , będzie wyznaczenie celów handlowych uwzględniających pozyskiwanie nowych kontrahentów wszystkim handlowcom , a nie tylko tym , którzy zaczynają u nas pracę . Z doświadczenia wiem , że dłużej pracujący handlowcy stają się pracownikami obsługi klienta i zapominają , jak to jest pozyskiwać nowych partnerów . To niebezpieczne , kiedy nie mamy w firmie takiej kompetencji , bo np . wpadliśmy w rutynę , jest bezpiecznie i stabilnie , to o co właściwie chodzi ? Prawda jest taka , że nowych klientów trzeba poszukiwać , aby mieć poduszkę bezpieczeństwa na chude lata , czytaj – na te nadchodzące .
Dlatego też potrzebujemy dodatkowej optymalizacji procesów wewnętrznych w pracy z klientem : aktywnie sprzedawać muszą wszyscy , nie tylko handlowcy , ale też serwis , dział części i pracownicy obsługi zamówień klienta . Czasem potrzebujemy poukładania działu sprzedaży na nowo , aby wykorzystać w pełni stan osobowy i kompetencje , jakimi dysponujemy .
Na koniec chcę przedstawić prostą i tradycyjną metodę docierania do klienta , jaką często stosuje się w Stanach Zjednoczonych . Firmy przeprowadzkowe , remontowe czy zajmujące się hydrauliką i ich pracownicy zawsze przed zleceniem lub po nim roznoszą ulotki po okolicznych domach , mieszkaniach , wrzucając je do skrzynek . Proste , banalne , ale czy my w Polsce jesteśmy na to gotowi ? Czy nie zniszczy to naszej dumy narodowej ? Z tą refleksją zostawiam Ciebie , drogi Czytelniku , a także życzę samych sukcesów w 2024 r .
Konsultant rozwoju firm , pomaga organizacjom budować zaangażowanie pracowników . Założyciel Akademii Rozwoju Kompetencji . Autor książek „ Budowanie zaangażowania pracowników ”, „ Efektywny system pracy ”, „ Skuteczna sprzedaż . Model , który zwiększy Twoje zyski ”, „ Checklisty dla biznesu ” i „ Pro Meeting Tools . Prowadzenie spotkań offline i online ”, „ Jak mądrze rozwijać firmę i nie zwariować ”. smart-magazine . pl
47