SMART Business 3/2023 | Page 46

MOJA FIRMA
Zazwyczaj przeceniamy szybkość , z jaką nowy handlowiec może osiągnąć pełną skuteczność i nie uwzględniamy czasu , który poświęci manager i współpracownicy na jego wdrożenie .
Jeśli nie mamy podzielonych klientów na segmenty , to może najwyższy czas , aby to zrobić . W tym kontekście warto pomyśleć o podziale klientów wg branż .
Jeśli koncentrujemy się na jednej branży , trzeba wydzielić z niej segmenty , aby precyzyjnie określić , jaki mamy poziom zagrożenia utratą klientów lub poważnym spadkiem zamówień w związku z ich trudną sytuacją finansową . Można w ten sposób odkryć najlepsze i najbardziej dochodowe grupy klientów i koncentrować się na poszukiwaniu podobnych . Możemy też odkryć nowe segmenty , w których jest potencjał sprzedażowy , ale z jakiegoś powodu nie został jeszcze przez nas wyeksploatowany lub w międzyczasie zmieniła się jego sytuacja .
Aktywizacja nowych sposobów pozyskiwania leadów przez marketing
Większość firm wybiera sobie jakiś sposób pozyskiwania klientów i mocno się go trzyma , pomimo zmieniających się warunków i otoczenia biznesowego . Praktyka pokazuje jednak , że trzeba zmieniać nawyki w kontekście sposobów pozyskiwania klientów , aby dotrzeć w inny sposób do nowego grona potencjalnych partnerów .
Mam tu w szczególności na myśli świadome wykorzystywanie potencjału internetu do generowania leadów sprzedażowych czy zarządzanie sprzedażą z wykorzystaniem CRM-u , a w niektórych firmach włączenie tradycyjnego sposobu budowania relacji poprzez telemarketing .
Trzeba jednak mieć świadomość , że na wdrażanie nowych procesów potrzebujemy czasu , kreatywności , wytężonej uwagi i nauki . Na początku wdrażania nowych metod pojawia się opór , frustracja czy zniechęcenie w obliczu braku wyników . Trudności nie oznaczają , że mamy rezygnować , ale że powinniśmy doskonalić procesy .
Dobrze , gdy już wcześniej działaliśmy w tym kierunku , gorzej jeśli nie – wtedy może być potrzebne wsparcie firmy konsultingowej z zewnątrz , która pomoże przyspieszyć proces nauki , ale też do końca Was nie wyręczy . Nadal potrzebne będzie Wasze zaangażowanie .
Podobnie jest z otwieraniem nowych kanałów sprzedaży : budowa sklepu online , poszukiwanie dystrybutorów i nowych kontrahentów … to nie są zadania ani szybkie , ani łatwe . Na ich realizację potrzeba przygotowania , czasu i cierpliwości .
46 # 3 grudzień 2023