SMART Business 3/2023 | Page 49

ARTYKUŁ
biznesu w każdej z nich . Finalnie wytypowaliśmy pięć segmentów : niemowlak , nastolatek , student , dorosły , dojrzały . Na pierwszy rzut oka wydaje się , że polski sektor MŚP jest bardzo dojrzały i wie , jak sobie radzić , żeby piąć się coraz wyżej . Jednak składowych biznesowego sukcesu jest bardzo wiele .
5 etapów rozwoju firm
W badaniach naukowych rozwój firmy często porównywany jest do etapów rozwoju człowieka . Korzystając z takiego porównania , przedstawiciele mikro- , małych i średnich firm w Polsce określili , na jakim etapie rozwoju znajduje się prowadzona przez nich działalność gospodarcza . Badanie „ Od startupu do MŚP . Etapy rozwoju firm w Polsce . Pod lupą ” pozwoliło na identyfikację pięciu segmentów firm na różnych etapach rozwoju , takich jak niemowlak , nastolatek , student , dorosły , dojrzały . Okazuje się , że w polskim sektorze MŚP najwięcej jest dojrzałych organizacji zatrudniających więcej niż 10 pracowników i działających średnio od 6 do 20 lat – 38 %. Najmniej „ raczkuje ” niemowlaków , czyli firm zatrudniających mniej niż 5 pracowników i działających krócej niż rok – 11 %. Na etapie nastolatka i dorosłego znajduje się po 18 % ankietowanych , a 15 % przedsiębiorców „ studiuje ”.
Niemowlak ( 11 % firm ) to firma funkcjonująca na rynku krócej niż rok , zatrudniająca mniej niż 5 pracowników . Jej właściciel rozpoczął działalność , gdyż zawsze chciał to zrobić , jest dokładny i skrupulatny . Główne trudności , z którymi zderzył się , zakładając firmę , stanowiły wysokie koszty związane z uruchomieniem działalności oraz kwestie prawno-podatkowe . Niemowlak czuje się najlepiej w obszarze wyspecjalizowanej oferty produktowej , z którą wyszedł na rynek .
Nastolatek ( 18 % firm ) to firma funkcjonująca na rynku najczęściej 1 – 2 lata , zatrudniająca mniej niż 10 pracowników . Jej właściciel rozpoczął działalność , gdyż chciał spróbować działać na swoim , jest pomysłowy i kreatywny . Główny kierunek koncentracji działań na tym etapie rozwoju to wzrost liczby klientów oraz stabilizacja firmy . Mocne strony nastolatka to konkurencyjna oferta i wysokie kompetencje sprzedażowe .
Student ( 15 % firm ) to firma mikro , mała lub średnia , funkcjonująca na rynku najczęściej 6 – 10 lat . Jej właściciel rozpoczął działalność , gdyż pojawiła się odpowiednia okazja . Wyróżnia ją komunikatywność , wytrwałość i konsekwencja . Największym wyzwaniem dla studenta były wysokie koszty związane z uruchomieniem działalności , a w pierwszym roku działalności trudne okazało się pozyskanie finansowania . Na tym etapie co trzecia firma wypracowała już stabilne finanse , konkurencyjną ofertę i dostęp do talentów .
Dorosła firma ( 18 % firm ) funkcjonuje na rynku ponad 10 lat , ale zatrudnia do 10 pracowników . Właściciel rozpoczął działalność , bo chciał spróbować działania na swoim . Wyróżnia go komunikatywność , kreatywność oraz dbanie o finanse . Główne wyróżniki firmy na tym etapie to oferta produktowa , pozycja rynkowa i doświadczony zespół pracowników .
Dojrzała firma ( 38 % firm ) działa średnio od 6 do 10 lat , zatrudnia powyżej 10 pracowników – ponad połowa ma zespół liczący już powyżej 50 osób . Właściciel najczęściej rozpoczynał działalność przy nadarzającej się okazji . Wyróżnia go kompetencja i wiedza oraz znajomość branży i elastyczność . Połowa dojrzałych firm
smart-magazine . pl
49