SMART Business 3/2023 | Page 50

MOJA FIRMA osiągnęła już stabilność finansową , zbudowała atrakcyjną ofertę zapewniającą dynamiczny wzrost oraz skutecznie przyciąga i zatrzymuje utalentowanych pracowników . Co trzecia dojrzała organizacja posiada również wypracowaną strategię . Większość ma na tym etapie zdywersyfikowaną ofertę , a główny cel podejmowanych działań to wzrost udziałów rynkowych .
Na początku mniej znaczy więcej
Z raportu EFL „ Od startupu do MŚP . Etapy rozwoju firm w Polsce . Pod lupą ” wynika , że model działalności firmy zmienia się w cyklu życia organizacji z wyspecjalizowanej w wybranej niszy w kierunku dywersyfikacji oferty w konkretnej branży . Niemowlaki , czyli nowo powstałe firmy , w zdecydowanej większości mają wyspecjalizowaną ofertę ( 94 %). Na etapie nastolatka taką ofertę posiada 6 na 10 badanych , a wśród studentów i dorosłych co druga firma stawia na konkretną niszę . Szala przechyla się na korzyść dywersyfikacji w biznesie w najbardziej doświadczonych firmach . Co trzeci dojrzały specjalizuje się w wybranej kategorii produktowej , jednak większość prowadzi zdywersyfikowaną działalność w ramach jednej branży . Oferuje różne produkty i usługi różnym grupom klientów .
Branża ma znaczenie
Model rozwoju organizacji i tempo jej dojrzewania uzależnione są od wielu czynników . Moment , w jakim się znajduje , wielkość zatrudnienia , sposób zarządzania czy zewnętrzna sytuacja gospodarcza i geopolityczna to tylko niektóre z nich . Jednak bez wątpienia kluczowym determinantem jest branża , w jakiej dana firma działa . W zrealizowanym wspólnie z ICAN Institute badaniu pod lupę wzięliśmy cztery obszary , takie jak produkcja , handel , transport i budownictwo .
Działalność transportowa na pierwszy rzut oka jest postrzegana jako łatwa do prowadzenia i dobrze płatna , bo popyt na usługi transportowe jest duży , a dostępność zleceń łatwa do pozyskania . Co więcej , rozwój takiej działalności nie wymaga wielu kwalifikacji . Jest jednak jedno „ ale ”, czyli finanse . Uruchomienie firmy transportowej wymaga dużych inwestycji związanych z kupnem pojazdu , którego koszt w przypadku ciągnika siodłowego i naczepy sięga kilkuset tysięcy złotych , środkami obrotowymi potrzebnymi na finansowanie działalności – głównie kosztów paliwa oraz kosztami pracowników . Dużym wyzwaniem jest pozyskanie na start finansowania zewnętrznego z uwagi na brak historii kredytowej . W efekcie rozwój biznesu sprowadza się do wyboru jednej z dwóch strategii – bezpiecznej i niskomarżowej współpracy ze spedytorem lub generującej wyższe marże , ale obarczonej większym ryzykiem bezpośredniej współpracy z klientami .
Firmy produkcyjne najczęściej zakładane są przez osoby z szeroką wiedzą techniczną , które w pierwszym etapie zaczynały od handlu i dystrybucji , aby potem przejść w prostą produkcję części lub mniej złożonych elementów . Jednak zbyt duża koncentracja na kwestiach technicznych i produkcyjnych , a za małe doświadczenie biznesowe pozostają największym wyzwaniem tej branży . W związku z tym firmy produkcyjne przechodzą najwięcej zmian modelu biznesowego – z firmy początkowo handlowej w produkcyjną , przejście od detalu do hurtu czy wejście na rynki zagraniczne .
50 # 3 grudzień 2023