SMART Business 3/2023 | Page 60

GOSPODARKA I FINANSE
Po trzech kwartałach br . stało się jasne , że to będzie słaby rok dla drogowych przewozów towarowych w Europie , które padły ofiarą ciągnącego się od 2022 r . spowolnienia globalnej koniunktury gospodarczej , inflacji , spadków w handlu , kiepskich nastrojów w przemyśle oraz skutków wojny w Ukrainie . Według bieżących prognoz Transport Intelligence realny wzrost wartości sektora na Starym Kontynencie nie powinien w tym roku przekroczyć 1,4 %, co jest wynikiem znacznie gorszym niż ekspansja sięgająca 3,5 % w roku poprzednim . Nawet tak słaba estymacja nie jest jednak pewna , ponieważ na początku ostatniego kwartału 2023 r . najważniejsze światowe instytucje obniżyły swoje przewidywania dotyczące wzrostu PKB i handlu , z którymi powiązana jest kondycja transportu . ominęły także handlu towarowego , który w tym roku stopnieje do -0,3 %, natomiast w przyszłym utrzyma kwietniową estymację na poziomie 3,2 %. Najnowsze przewidywania IMF to także zła wiadomość dla strefy euro , której PKB powiększy się w tym roku o zaledwie 0,7 % i 1,2 % za rok . Słabo w prognozie wypada również Polska , której gospodarka urośnie o zaledwie 0,6 %, a za rok o 2,3 %.
W październiku swoje prognozy podała także Światowa Organizacja Handlu ( WTO ) – w nich także nie ma powodów do świętowania . Tegoroczne globalne tempo wzrostu handlu towarowego oszacowano na zaledwie 0,8 %. To bolesny spadek z 1,7 % w kwietniu . W 2024 r . handel towarami odbije do poziomu 3,3 % i jest to prognoza lepsza od kwietniowej o 0,1 %.
Dane GUS za październik wskazują , że choć klimat koniunkturalny sektora wciąż oceniany jest poniżej poziomu neutralnego , to systematycznie rośnie .
Chłodne prognozy dla PKB i handlu – ucierpi na nich transport
W październiku Międzynarodowy Fundusz Walutowy ( IMF ) obniżył do 2,9 % globalną prognozę wzrostową na 2024 r ., utrzymując jednocześnie lipcowe szacunki dla roku bieżącego , tj . wzrost na poziomie 3 %. To jednak wciąż spadek o 0,5 % względem 2022 r . i znacznie poniżej historycznej średniej z lat 2000 – 2019 wynoszącej 3,8 %. Cięcia nie
Według WTO światowe PKB ma w tym roku osiągnąć 2,6 %, a w przyszłym 2,5 %, natomiast eksport towarowy w Europie ma w br . wzrosnąć o 0,4 % i 2,2 % w przyszłym . Z kolei import skurczy się do -0,7 % w 2023 r ., ale za rok odbije do 1,6 %.
Chłodne oceny podziela także Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ( OECD ), według której światowa gospodarka urośnie w tym roku o 3 %, a w przyszłym o 2,7 %. Z kolei Europejski Bank Centralny ( EBC ) ściął we wrześniu prognozy PKB dla strefy euro do 0,7 % w tym roku , do 1 % za rok i do 3,1 % w 2025 r . W tych samych okresach w obrębie Eurolandu widocznie spadnie też eksport oraz import , co bezpośrednio odczuje branża transportowa .
60 # 3 grudzień 2023