SMART Business 3/2023 | Page 61

ARTYKUŁ
Rys . 1 . Prognozy wzrostu PKB i handlu towarowego w latach 2023 – 2024 , źródło : Międzynarodowy Fundusz Walutowy ( IMF ), Światowa Organizacja Handlu ( WTO ), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ( OECD ), Europejski Bank Centralny ( EBC ), oprac . Krzysztof Oflakowski
Wskaźnik Źródło danych Zasięg 2023 2024
PKB Globalny 3 % 2,9 %
Handel towarowy
Globalny -0,3 % 3,2 %
PKB Globalny 2,6 % 2,5 %
Handel towarowy
Globalny 0,8 % 3,3 %
PKB Globalny 3 % 2,7 %
PKB Strefa Euro 0,7 % 1 %
Spowolnienie w transporcie ciągnie się od 2022 r .
Słabsze oczekiwania wobec produktu krajowego brutto i handlu wskazują , że bieżący rok będzie ciążył na europejskich przewozach drogowych , tak ważnych z punktu widzenia polskich operatorów , którzy w 2022 r . odpowiadali za 20,05 % pracy przewozowej wykonanej w drogowym transporcie dóbr w całej Unii Europejskiej . Utrzymaliśmy tym samym pozycję wieloletniego lidera i nic nie wskazuje na to , aby tegoroczny wynik był zagrożony .
Osłabienie na Starym Kontynencie jest jednak widoczne , a według danych Eurostatu praca przewozowa wykonana w towarowym transporcie drogowym w Unii wyraźnie malała już po II kw . 2022 r . i w całym roku wyniosła 1 920 248 mln tkm . W Polsce natomiast osłabienie dynamiki rozpoczęło się już po I kw . i utrzymało do końca roku . Mimo to polskim przewoźnikom udało się osiągnąć poziom 385 088 mln tkm i o ile w Unii nastąpił spadek wykonanej pracy przewozowej ( o 0,04 %), to w Polsce odnotowano niewielki wzrost na poziomie bliskim 1,4 %.
smart-magazine . pl
61