SMART Business 3/2023 | Page 62

GOSPODARKA I FINANSE
Europejska gospodarka zakończyła jednak poprzedni rok z licznymi problemami , co nad Wisłą odbiło się na czynnikach , którym organizacja pracodawców Transport i Logistyka Polska słusznie przypisuje dotychczasowy , dynamicznie rosnący popyt na usługi transportu drogowego . Po pierwsze , osłabła dynamika PKB – zarówno krajowego , jak i europejskiego . Po drugie , spadła dynamika eksportu towarowego . W Polsce w okresie styczeń – sierpień wyniosła ona 3,2 % rdr . W tym samym czasie import spadł o ponad 6 % rdr . Utrzymały się za to dwa stabilne czynniki , czyli eksport usług transportowych realizowany przez polskie firmy na rzecz podmiotów zagranicznych oraz wysoki udział przemysłu w polskim PKB .
Oczekiwany spadek jest jednak widoczny , co potwierdzają informacje Głównego Urzędu Statystycznego za pierwsze trzy kwartały br . Wskazują one , że ogółem przetransportowano o 3,1 % mniej ładunków niż przed rokiem , w tym znaczny spadek ( pod względem tonażu ) odnotował transport morski
( o 16,6 %). Nieco lepiej było na kolei , gdzie spadek wyniósł 3,8 %. W transporcie samochodowym odnotowano nieznaczny wzrost , ale wyniósł on zaledwie 0,1 %.
Nie wszystkie firmy odczuwają spadek koniunktury
W przypadku dużych przedsiębiorstw , zatrudniających powyżej 250 pracowników , jest wręcz przeciwnie . Klimat koniunkturalny w transporcie i gospodarce magazynowej wśród tych firm oceniany jest pozytywnie począwszy od II kw . br .
– To , że w bieżącym roku branża transportowa będzie operować w warunkach dekoniunktury , było wiadomo przynajmniej od połowy 2022 r . Oczywiście nie wszystkie scenariusze można przewidzieć , jednak praktyka pokazuje , że za każdym razem popełniane są podobne błędy . To znak , że na rynku brakuje planowania strategicznego w obszarze odporności operacyjnej w przypadku osłabienia popytu i zawirowań gospodarczych .
Rys . 2 . Wskaźniki ogólnego klimatu koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej , źródło : Główny Urząd Statystyczny , oprac . Krzysztof Oflakowski
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
-60
Ogółem
Do 9 pracujących 10 – 49 pracujących 50 – 249 pracujących 250 i więcej pracujących
-70
2020 2021 2022 2023
62 # 3 grudzień 2023