SMART Business 3/2023 | Page 63

Mowa nie tylko o Polsce , ale także o szerszym rynku europejskim . Brak scenariuszy kryzysowych symulujących znaczące lub długotrwałe spadki powoduje , że firmy nie są odpowiednio przygotowane na unikanie wielu bieżących problemów . Przykładem może być choćby zbyt duże obciążenie kosztami stałymi i ograniczona elastyczność w tym zakresie . Model biznesowy niedopasowany do dynamiki w gospodarce zawsze prowadzi do przykrych konsekwencji np . w postaci redukcji zatrudnienia , które później ciężko odbudować , tak samo jak zaufanie kontrahentów . Widzimy także , że brakuje modeli indeksacyjnych automatycznie regulujących ceny usług i wnikliwych analiz makroekonomicznych . Nasze doświadczenia pokazują , że o budowaniu odporności należy myśleć , zanim gospodarka popadnie w kłopoty , a wyniki działalności po trzecim kwartale br . są dowodem na to , że można rozwijać biznes nawet w czasach dekoniunktury – mówi Piotr Mroczka , Dyrektor Transportu w spółce ID Logistics , świadczącej kompleksowe rozwiązania logistyczne oraz obsługę transportową i zarządzanie łańcuchem dostaw w 18 krajach .
Polski transport jeszcze w strefie pesymizmu , ale nastroje coraz lepsze
Dane GUS za październik wskazują , że choć klimat koniunkturalny sektora wciąż oceniany jest poniżej poziomu neutralnego , to systematycznie rośnie . Obecny wskaźnik koniunktury zatrzymał się na poziomie -1,4 , ale poprawił się wobec wrześniowej wartości -2,3 . W sierpniu było to -3,1 ( w skali od -100 do + 100 , gdzie 0 to poziom neutralny ). Bieżącą poprawę koniunktury widzi 12,6 % badanych przez GUS firm , jednak na pogorszenie wciąż
Przedsiębiorstwa wciąż niekorzystnie oceniają bieżący popyt i sprzedaż , jednak pocieszające może być to , że opinia o pogorszeniu sytuacji w tych obszarach maleje .
wskazuje 14 %, stąd bilans pozostaje ujemny . Reszta spośród 855 badanych przedsiębiorstw deklaruje , że sytuacja nie ulega zmianie w żadnym kierunku .
Przedsiębiorstwa wciąż niekorzystnie oceniają bieżący popyt i sprzedaż , jednak pocieszające może być to , że opinia o pogorszeniu sytuacji w tych obszarach maleje . Niezmiennie na wysokim poziomie utrzymują się za to bariery utrudniające prowadzenie biznesu . Dostrzega je aż 90,8 % firm , a wymieniane są przede wszystkim koszty zatrudniania ( 64,1 %) i niepewna sytuacja gospodarcza ( 60,9 %). Na dalszych miejscach są także obciążenia fiskalne , niestabilne przepisy , niedobory wykwalifikowanych pracowników oraz niedostateczny popyt . Koniunktura w transporcie i magazynowaniu oceniana jest jednak lepiej niż w październiku 2022 r ., kiedy zatrzymała się na poziomie -7,4 . smart-magazine . pl
63