SMART Business 3/2023 | Page 64

GOSPODARKA I FINANSE
Jakie nastroje na Starym Kontynencie ?
Badanie , które wśród europejskich firm transportu drogowego przeprowadziło brytyjskie centrum analityczne Transport Intelligence ( Ti ), wskazuje , że one także odczuwają spowolnienie i problemy w prowadzeniu biznesu . Aż 84 % przedsiębiorstw doświadcza wzrostu kosztów operacyjnych i osłabienia popytu , co przekłada się na wysokość marż . Doprowadzi to ostatecznie nie tylko do obniżenia tegorocznej dynamiki realnego wzrostu do poziomu 1,4 %, co przełoży się na przychody całego sektora w wysokości 456,7 mld euro , ale także wpłynie na poziom skumulowanego średniorocznego wzrostu , który dla lat 2022 – 2027 oszacowano na 2,1 %. Na tle tegorocznego spowolnienia widać jednak wyraźnie , że lepiej poradzą sobie firmy oferujące transport międzynarodowy . Wzrost w tym obszarze oceniany jest na 3,4 %, podczas gdy dla usług krajowych na 0,5 %.
Symptomy spowolnienia w Europie są te same co w Polsce i przejawiają się m . in . w stawkach spotowych , które odzwierciedlają bieżący popyt na usługi transportowe .
Te według analityków z Ti , IRU oraz Upply spadły zarówno w drugim , jak i trzecim kwartale , co jest rezultatem słabej konsumpcji i obniżonego zapotrzebowania na dystrybucję dóbr . W drugim kwartale doszło nawet do niecodziennej sytuacji , gdzie po raz pierwszy raz od 6 lat wysokość indeksu stawek na rynku krótkoterminowym była niższa niż długoterminowych kontraktów . Te drugie malały jednak wolniej niż wartości spotowe , czego przyczyn upatrywano w poprawiających się nastrojach biznesowych i odnawianiu rocznych kontraktów przez klientów .
Obniżenie dynamiki w europejskich przewozach drogowych widać także w rosnącej dostępności pojemności ładunkowej . Ti , powołując się na indeks prowadzony przez Transporeon , podaje , że we wrześniu br . była ona wyższa o 9,4 % w porównaniu z rokiem poprzednim . To jednocześnie piętnasty miesiąc z rzędu rosnącej dostępnej pojemności ładunkowej w Europie , co jest kolejnym potwierdzeniem stagnacji popytowej na usługi transportowe .
Perspektywa krótkoi długoterminowa
ZOBACZ MATERIAŁ WIDEO
Jak zadbać o płynność finansową w transporcie ? Debata Polskiego Instytutu Transportu Drogowego
Kilka ważnych wskaźników sugeruje , że kondycja przewozów drogowych może się poprawić w 2024 r ., przynajmniej w Polsce . Przy korzystniejszych przyszłorocznych prognozach dla handlu i wzrostu gospodarczego rośnie nie tylko ogólny klimat koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej , ale poprawiają się nastroje konsumentów . Październikowy bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej ( BWUK ), opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej , wzrósł względem września o 2,4 %, a w porównaniu do października 2022 r . był wyższy o 27,6 %. O taką samą wartość rdr .
64 # 3 grudzień 2023