SMART Business 3/2023 | Page 65

urósł również wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej ( WWUK ), a względem poprzedniego miesiąca zyskał 1,3 %. Obie wartości , choć wciąż na minusie ( odpowiednio -17,9 i -8,1 ), rosną nieprzerwanie od 12 miesięcy .
W trzecim kwartale zanotowano także ograniczenie spadków sprzedaży detalicznej , a we wrześniu nieznacznie wzrosła wartość zakupów internetowych oraz ich udział w całym handlu detalicznym . To dobry sygnał przed ostatnim kwartałem roku , który jest sezonem zakupowym i zwyczajowo okresem wzrostów w przewozach . Maleje także inflacja , co dodatkowo pomoże konsumentom . Niestety słabe dane spływają z niezwykle ważnej dla transportu drogowego produkcji przemysłowej i taka sytuacja panuje w całej Unii Europejskiej . Jeśli sytuacja w przemyśle się nie poprawi , będzie to poważny czynnik hamujący także w 2024 r .
Pozytywny akcent w tym obszarze było jednak widać we wrześniowym i październikowym odczycie PMI dla Polski . Dla przypomnienia PMI ( Purchasing Managers Index ) mierzący aktywność zakupową managerów w przedsiębiorstwach służy do oceny koniunktury i traktowany jest jako wskaźnik wyprzedzający , pomagający określać , w którym kierunku podąża aktywność ekonomiczna sektora oraz całej gospodarki . PMI w październiku , choć wciąż w strefie pesymizmu ( 44,5 pkt .), wzrósł drugi miesiąc z rzędu ( po raz pierwszy od początku 2023 r .) i osiągnął najwyższy poziom od czterech miesięcy . Choć krótkoterminowe perspektywy w październiku pozostawały słabe , to poprawiły się prognozy dotyczące produkcji na najbliższe 12 miesięcy . Należały one do najwyższych od 2022 r .
O wiele bardziej pocieszające prognozy długoterminowe ma Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju ( OECD ). Z modelu prognostycznego OECD obejmującego pozamiejski drogowy transport towarowy w Europie wynika , że zapotrzebowanie na takie usługi , zwłaszcza ciężkimi pojazdami na trasach międzynarodowych , będzie systematycznie rosło . W okresie 2022 – 2025 wzrost liczony pracą przewozową wyniesie blisko 2 % ( z 1 794,85 mld tkm do 1 829,25 mld tkm ). Do 2030 r . będzie to już ponad 18 % ( 2 124,88 mld tkm ), a do 2050 r . prawie 73 % ( 3 102,11 mld tkm ).
Tak daleko posunięte przewidywania zawierają oczywiście dużą dawkę futurologii , ponieważ nawet na przyszłoroczną kondycję polskiego i europejskiego sektora przewozów towarowych ma wpływ szereg czynników wykraczających poza granice kontynentu oraz ramy czysto ekonomiczne . Udowodniły to pandemia , inwazja na Ukrainę , a obecnie wojna na Bliskim Wchodzie , której eskalacja i rozlanie się po regionie odpowiadającym za jedną trzecią handlu ropą transportowaną drogą morską może całkowicie przekonfigurować zarówno sektor TSL , przemysł , handel , jak i całą globalną gospodarkę . Dla przykładu szacunki Bloomberg Economics zakładają bezpośrednie zaangażowanie się w konflikt Iranu , co doprowadziłoby do gwałtownego wzrostu cen ropy do 150 dolarów z baryłkę , spadku światowego PKB do 1,7 % i nieuchronnej recesji , która zmiotłaby z globalnej gospodarki produkcję o wartości 1 biliona dolarów .
Krzysztof Oflakowski
smart-magazine . pl
65