SMART Business 3/2023 | Page 69

w przychodzie firmy produkcyjnej . Udział wartości dodanej wynikającej z wkładu pracy w przychodzie firmy usługowej jest zdecydowanie wyższy . Stąd znacznie wyższy jest też stopień skomplikowania działalności operacyjnej .
Kierując się powyższą regułą , można przyjąć , że krytyczny moment dla firmy usługowej przychodzi przy poziomie sprzedaży rzędu 10 mln złotych . Taki sam stopień skomplikowania działalności w firmie produkcyjnej wystąpi przy 30 mln złotych . Jest to też optymalny moment na profesjonalizację organizacji i rozpoczęcie planowania .
Jak rozpocząć planowanie ?
Przedsiębiorca , który ma ambicję prowadzenia działalności w długim terminie , musi zdobyć się na odwagę wyjścia poza bieżącą działalność i krótkoterminowe plany . Brak planowania w długim terminie może szybko zakończyć funkcjonowanie firmy , nawet odnoszącej spektakularny sukces rynkowy .
Skrajnym przykładem może być Osborne Computer Corporation . Firma wystartowała w 1981 r . W drugim roku działalności osiągnęła roczny przychód 100 mln dolarów . Jednak już w trzecim zbankrutowała .
Jej produkt będący pierwowzorem dzisiejszego laptopa osiągnął sukces rynkowy przewyższający wielokrotnie oczekiwania twórcy . Jednak rozwój procesów zarządzania w firmie nie nadążał za rynkowym sukcesem przedsiębiorstwa . Przystępując do planowania i rozważając podstawowe problemy w nim występujące , należy mieć na uwadze kilka ważnych spraw : w firmie mogą się ścierać sprzeczne interesy różnych grup , dlatego główny cel nie zawsze będzie zrealizowany w pełni albo w założonym kształcie , teoria zarządzania nie zawsze jest w stanie pomóc we wszystkich decyzjach , np . dotyczących struktury kapitału czy sposobu podziału zysku , wolny rynek to działanie w warunkach niepewności , więc nie można z góry stwierdzić , który z wariantów działalności ostatecznie będzie najlepszy , niepewność wymusza konieczność przewidywania przyszłych zjawisk , aby starać się przeciwdziałać ich niekorzystnemu przebiegowi , poszukując maksymalnych korzyści dla właścicieli , należy pamiętać , że nie zawsze gwałtowny wzrost jest korzystny dla firmy . Nie powinien być celem samym w sobie , ale konsekwencją dobrego procesu decyzyjnego .
Planowanie finansowe ma kilka aspektów . Ich staranne uwzględnienie przed przystąpieniem do układania planu może bardzo ułatwić zrozumienie i realizację tego procesu . Najważniejsze z nich to : 1 . Horyzont planowania – jest to okres , na jakim koncentruje się plan . Najczęściej obejmuje on trzy do pięciu lat . Nie należy jednak zapominać przy tym o krótkoterminowych decyzjach finansowych . Takich , które dotyczą najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy .
2 . Agregacja elementów – czyli łączenie mniejszych elementów , na przykład pojedynczych propozycji inwestycyjnych , w większe komponenty . Nie tylko ułatwia to sporządzenie planu , ale pozwala spojrzeć na firmę jako jeden spójny organizm . smart-magazine . pl
69