SMART Business 3/2023 | Page 73

ARTYKUŁ
W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu byłoby dobrze , gdyby organizacje stawały się zwinniejsze , otwarte na innowacje i gotowe do dostosowania się do nowych wyzwań . Jednym z kluczy do osiągnięcia tych celów jest doskonalenie procesów biznesowych – systematyczna analiza , ocena i poprawa istniejących procesów , aby zwiększyć ich efektywność i jakość .
To nieustanne dążenie do doskonałości przekłada się na zadowolenie klientów , wzrost rentowności i trwały sukces organizacji . Oczywiście konieczne jest spełnienie określonych warunków , by zminimalizować ryzyko niepowodzenia związane z wprowadzeniem ciągłego doskonalenia procesów w życie .
Samozadowolenie jest hamulcem zmiany i usypia czujność rynkową .
Doskonalić czy nie doskonalić – oto jest pytanie
Jak każda inicjatywa , doskonalenie procesów niesie ze sobą wyzwania i ryzyka . Tworząc plan drugiej książki „ Doskonalenie procesów biznesowych : unikaj pułapek , osiągaj sukces ”, umieściłem w spisie treści rozdział „ 21 pułapek , w które możesz wpaść , doskonaląc procesy ”. Jeśli któreś z tych dwudziestu jeden zagadnień zostanie pominięte lub potraktowane po macoszemu , może mieć ogromny wpływ na proces ciągłego doskonalenia organizacji . Teraz przybliżę tylko dziewięć z nich . Jeśli zaciekawi Cię ten temat , zachęcam do sięgnięcia po książkę , której premiera wydawnicza miała miejsce 17 listopada 2023 r .
Zanim jednak przejdę do wspomnianej dziewiątki , odpowiem na pytanie , jakie zadano mi podczas jednego ze szkoleń z mapowania procesów : – Panie Przemysławie , czy doskonalenie procesów , a co za tym idzie – całej organizacji – jest obowiązkowe ? – Nie – odpowiedziałem . – Nie jest .
Znam firmy , które od lat utrzymują status quo . I jest im z tym dobrze , a właściwie jest dobrze ich właścicielom i zarządom . Przypominają trochę tłuste koty . Wyobraź sobie kota , który spokojnie siedzi na kanapie ,
smart-magazine . pl
73