Ostatnie lata stanowiły niezwykle owocny okres w rozwoju e-commerce. Nic więc dziwnego, że każdy przedsiębiorca chcący dynamicznie skalować biznes poprzez ekspansję zagraniczną przynajmniej raz spojrzał w stronę marketplace’ ów. Ich potencjał jest ogromny. Dość powiedzieć, że do 2027 r. marketplace’ y będą generować 60 % całkowitej wartości sprzedaży internetowej. Przynajmniej tak szacują eksperci z firmy Cushman & Wakefield w raporcie Quo Vadis E-commerce 2024.
Jednak za obietnicą o wielkich zyskach i potencjale kryje się druga strona medalu w postaci struktury kosztów i wyzwań logistycznych. Bywa, że strach przed nimi kładzie się cieniem na potencjalnych zyskach. Czy słusznie? Częściowo tak, ponieważ opłaty abonamentowe, koszty logistyki, reklam, obsługi klienta czy integracji technologicznych mogą zaskoczyć niedoświadczonych graczy. Dlatego warto pamiętać, że sukces na marketplace’ ach zależy nie tylko od portfela produktowego, ale także od umiejętnego zarządzania kosztami i optymalizacji.
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania, ile naprawdę kosztuje sprzedaż na najpopularniejszych platformach marketplace i jak sprzedawcy mogą skutecznie kontrolować swoje koszty, rozwijać się i realizować pełnię potencjału sprzedażowego.
Struktura kosztów na marketplace’ ach
Sprzedaż na platformach zakupowych to nie tylko kwestia wystawienia produktu i oczekiwania na zamówienia. To złożony ekosystem, w którym każdy etap – od wystawienia oferty po obsługę posprzedażową – generuje określone koszty. Zrozumienie ich struktury to klucz do efektywnego zarządzania rentownością. Najpierw przyjrzymy się ogólnemu rozkładowi opłat i zasadom funkcjonowania marketplace’ ów, aby w dalszej części omówić konkretne przykłady z Amazon, Allegro, Kaufland Global Marketplace i eMAG. Są to platformy pozwalające na ekspansję do 15 różnych krajów w całej Europie.
Sprzedając na marketplace’ ach, musisz liczyć się z koniecznością uwzględnienia następujących kosztów:
Opłaty stałe Chociaż istnieją odstępstwa od tej reguły, to zazwyczaj platformy sprzedażowe wymagają od sprzedawców wnoszenia regularnej opłaty miesięcznej o stałej wysokości. Różnice mogą pojawić się między planami indywidualnymi a firmowymi. Zdarza się, że w tych pierwszych sprzedawca nie musi ponosić opłaty abonamentowej. Natomiast jeśli chodzi o plany firmowe( profesjonalne), takie sytuacje najczęściej nie występują.
Jak to wygląda na wybranych marketplace’ ach? Amazon – do wyboru mamy tutaj dwa plany – indywidualny oraz profesjonalny. W pierwszym opłata stała nie występuje, a dla drugiego wynosi 165,61 zł w skali miesiąca. smart-magazine. pl
31