SMART Business 3/2025 | Page 32

MOJA FIRMA
Allegro – sprzedający mogą skorzystać z konta indywidualnego, ale jeśli chcą prowadzić sprzedaż w ramach działalności firmy, to należy postawić na konto firmowe. Oba warianty są bezpłatne, jednak druga opcja pozwala na skorzystanie z zaawansowanych funkcji wspierających sprzedaż. Kaufland Global Marketplace – sprzedaż na tej platformie wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat abonamentowych. Ich wysokość zależy od wybranego planu. Podstawowy kosztuje 175 zł / mies., a plan z linkowaniem to koszt 220 zł / mies. eMAG – sprzedający mogą bezpłatnie zakładać konto i wystawiać produkty do sprzedaży.
Prowizje od sprzedaży Opłaty prowizyjne stanowią jedno z głównych źródeł kosztów dla sprzedających, jak również zysków dla marketplace’ ów. Przygotowując się do rozpoczęcia sprzedaży na marketplace’ ach, każdy przedsiębiorca powinien na podstawie swojego asortymentu i szacowanego wolumenu sprzedaży określić planowane koszty prowizji.
Taka opłata występuje w zasadzie na każdej platformie marketplace, a jej wysokość jest ściśle związana z kategorią sprzedawanego towaru. Najczęściej wartości rozpoczynają się od kilku procent, a ich górna granica kończy się na kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu procentach od kwoty transakcji.
Przykłady zakresów prowizji na marketplace’ ach: Amazon – od 8 % do 15 %. Aktualne dane są dostępne na sell. amazon. pl. Allegro – od 2 % do 17 %. Allegro udostępnia szczegółowe informacje na temat wysokości opłat na swojej stronie internetowej. Kaufland Global Marketplace – od 4 % do 16 %. Na oficjalnej stronie dostępna jest pełna lista prowizji w zależności od kategorii. eMAG – od 7 % do 25 %. Konkretne wartości prowizji są widoczne dopiero z panelu sprzedawcy po rejestracji.
Koszty wysyłki i magazynowania Znaczącą różnicą w procesie sprzedaży we własnym e-sklepie w porównaniu do platform sprzedażowych stanowi kształt i koszt procesów logistycznych. Ci pierwsi przedsiębiorcy muszą samodzielnie zadbać o wysyłkę i magazynowanie swoich towarów. Z kolei marketplace bardzo często udostępniają wygodną alternatywę – usługi fulfilmentu polegające na magazynowaniu, pakowaniu oraz wysyłce produktów do kupujących.
Wśród omawianych marketplace’ ów możesz skorzystać z Fulfilment by Amazon( FBA), One Fulfilment by Allegro oraz Fulfilment by eMAG. Do 28 lutego 2025 r. funkcjonowało również analogiczne rozwiązanie od Kaufland Global Marketplace, jednak platforma zdecydowała się z niego wycofać.
Dokładne koszty można oszacować dzięki specjalnym kalkulatorom, np. kalkulator kosztów FBA w Seller Central. Chociaż koszty dla każdego z rozwiązań będą różne, to działają one na podobnej zasadzie. Na sumę opłat wpływają, m. in. wielkość i waga produktu, zajmowana przestrzeń magazynowa, cena towaru i koszt wysyłki.
Koszty zwrotów i reklamacji Warto pamiętać, że na marketplace’ ach obowiązują nieco inne, często bardziej przyjazne
32 # 3 lipiec 2025