Opłaty prowizyjne stanowią jedno z głównych źródeł kosztów dla sprzedających, jak również zysków dla marketplace’ ów.
konsumentom zasady zwrotów i reklamacji. Zwłaszcza jeśli chodzi o sprzedaż na Amazonie. Z tego względu szczególnie istotne jest, aby w kosztorysie uwzględnić rezerwy na zwroty. Mimo że nie ma w tym kontekście uniwersalnej zasady, to pomocne jest uwzględnienie kategorii sprzedawanego produktu oraz zwyczajów zakupowych w kraju, do którego wysyłany jest towar.
Dla przykładu odzież i obuwie cechują się zdecydowanie większym odsetkiem zwrotów niż tekstylia czy meble.
Koszty reklamy i promocji Czasy, w których sprzedaż organiczna mogła zapewnić sprzedażowy sukces na marketplace’ ach, niestety już minęły. Sprzedawcy, którzy poważnie myślą o dobrych wynikach i skutecznej ekspansji zagranicznej w tym kanale muszą uwzględnić koszty płatnej promocji w swoich kosztorysach. Standardem w środowisku marketplace jest rozliczanie reklam w modelu PPC. Chociaż niektóre platformy udostępniają sprzedawcom wyszukane możliwości promowania ich marek, to absolutnym minimum będzie promowanie konkretnych produktów.
Planując aktywność reklamową, warto indywidualnie sprawdzić stawki w swoich kategoriach. Dostępne w internecie średnie i szacunkowe wartości CPC( cost-per--click) ze względu na niską dokładność nie są szczególnie pomocne przy planowaniu budżetów.
Przykłady podstawowych typów reklam na marketplace: Amazon – podstawowe formy promocji to Sponsored Products, Sponsored Brands, Sponsored Display. Allegro – korzystając z Allegro Ads, możesz dziś postawić na Oferty sponsorowane, Reklamę graficzną, a także na Sieć reklamową. Kaufland Global Marketplace – do dyspozycji sprzedawców jest Sponsored Product Ads, czyli kreacje, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania albo na stronach kategorii. eMAG – wszyscy zarejestrowani sprzedawcy mogą reklamować konkretne produkty lub grupy produktów.
Inne zobowiązania Przygotowując się do sprzedaży cross-border na marketplace’ ach, nie można zapomnieć o kilku aspektach, które nie wpisują się w żaden z wyżej opisanych rodzajów kosztów. Chodzi o dostosowanie ofert do wymagań konkretnej platformy sprzedażowej. Mimo że wszystkie marketplace’ y działają na podobnych zasadach, to dobre praktyki i działania optymalizacyjne na ofertach mogą się znacząco różnić. Ponadto jest jeszcze kwestia języka i lokalizacji. Karty produktowe muszą być dopasowane do wymogów lokalnego klienta. Nie powinno dziwić, że im szersze porfolio produktowe, tym większy będzie koszt lokalizacji oferty i dostosowania
smart-magazine. pl
33