MOJA FIRMA treści do wymogów technicznych wybranej platformy.
Ostatnim aspektem, choć paradoksalnie należy zadbać o niego na samym początku, są wymogi formalne i podatkowe obowiązujące w konkretnym kraju. Nie jest to związane bezpośrednio z wyborem marketplace’ u, ale nie ruszymy z miejsca bez odpowiednich deklaracji i rejestracji w systemach podatkowych, utylizacji opakowań czy odpadów WEEE. Dla przykładu, sprzedając do Niemiec, musisz zadbać o rejestrację w systemie LUCID. Na podstawie szacowanego wolumenu sprzedaży deklarujesz wysokość rocznej opłaty. Może być też konieczne skorzystanie z usług przedstawiciela z Niemiec, który zadba o prawidłowy przebieg rejestracji.
Jak optymalizować koszty sprzedaży na marketplace’ ach?
W obliczu rosnącej konkurencji i złożonej struktury opłat sukces na marketplace’ ach nie zależy już wyłącznie od poziomu sprzedaży. Wpływa na niego przede wszystkim umiejętne zarządzanie kosztami. Oto trzy kluczowe obszary, w których sprzedawcy mogą zwiększać efektywność operacyjną, jednocześnie zmniejszając koszty sprzedaży na marketplace’ ach:
Analityka biznesowa Regularne monitorowanie wskaźników rentowności, np. ROI, ROAS, marża brutto, ACoS, pozwala szybko identyfikować nierentowne kampanie, produkty czy kanały sprzedaży. Istotną umiejętnością jest odpowiednio szybkie dostrzeżenie sygnałów alarmowych i podejmowanie z wyprzedzeniem decyzji minimalizujących straty. Mogą w tym pomóc narzędzia analityczne oferowane przez marketplace’ y, np. Amazon Seller Central, Allegro Analytics, a także zewnętrzne systemy BI, które umożliwiają analizę danych w czasie rzeczywistym.
Efektywne zarządzanie logistyką Kluczowym elementem do zoptymalizowania wydaje się być wybór odpowiedniego modelu logistycznego. Fulfilment marketplace’ u, fulfilment zewnętrzny, a może własna logistyka? Decyzja powinna wynikać z dostosowania zalet wybranej metody do rodzaju produktów, wolumenu sprzedaży i rynku docelowego.
Dla szybko rotujących towarów dobrym rozwiązaniem są fulfilmenty marketplace’ ów, np. FBA – przede wszystkim dzięki szybkości i niezawodności dostaw. Tajemnicą poliszynela jest też fakt, że korzystanie z fulfilmentu marketplace’ ów często jest jednym z czynników kwalifikujących oferty do buy box.
Natomiast własna logistyka albo zewnętrzny fulfilment z elastycznymi warunkami magazynowania sprawdzi się lepiej w przypadku towarów sezonowych lub wielkogabarytowych, jak np. meble, które – ku zaskoczeniu niektórych sprzedających – są kategorią mogącą generować ogromne zyski na marketplace’ ach.
Automatyzacje i dynamiczny pricing Do kwestii automatyzacji warto podejść dwutorowo. Po pierwsze, zmiany organizacyjne prowadzące do zmniejszenia ilości pracy wykonywanej manualnie mogą znacząco ograniczyć koszty operacyjne. Mowa o rozwiązaniach do zarządzania stanami magazynowymi, zautomatyzowania kontaktu z klientami czy tworzenia zdjęć i opisów produktowych.
34 # 3 lipiec 2025