– tylko 13 % budżetu na AI przeznaczane jest na szkolenia. To tworzy niebezpieczną lukę. Z jednej strony firmy redukują liczbę stanowisk juniorskich( 35 % firm przyznaje, że to zrobiło), a z drugiej strony na rynku brakuje ekspertów.
Kolejnym polem minowym jest cyberbezpieczeństwo. Choć świadomość ryzyka rośnie( 94 % firm analizuje ten aspekt przy wdrożeniach), to realne działania pozostają w tyle. Jedynie 34 % organizacji zadeklarowało konkretne inwestycje w zabezpieczenie systemów AI. To niepokojąca rozbieżność, która w przyszłości może okazać się kosztowna.
Czas na odważne skalowanie
W redakcji magazynu „ SMART Business” patrzymy na wyniki raportu EY z ogromnym zainteresowaniem. Przełom, który obserwujemy, jest faktem. Polski biznes zdał sobie sprawę, że sztuczna inteligencja nie jest kolejnym modnym hasłem, lecz fundamentalną siłą zmieniającą reguły gry, podobnie jak kiedyś internet czy komputeryzacja.
jako pierwsze przełamią wewnętrzne silosy, zainwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników i nauczą się zarządzać zmianą w sposób otwarty i transparentny, zyskają przewagę na lata. Te, które zignorują czynnik ludzki i potraktują AI jako czysto techniczny projekt, ryzykują nie tylko porażkę wdrożenia, ale i utratę najcenniejszych talentów.
Rok 2025 będzie w Polsce rokiem skalowania AI. Firmy będą wychodzić z tą technologią odważniej do swoich klientów, oferując im produkty i usługi, o jakich do niedawna mogliśmy tylko czytać w magazynach science-fiction. To fascynujący moment, w którym technologia spotyka się z biznesową odwagą. A my, jako konsumenci i obserwatorzy rynku, z pewnością odczujemy efekty tej rewolucji.
Raport EY „ Jak polskie firmy wdrażają AI?” znajdziesz tutaj: POBIERAM RAPORT.
Faza „ czy się da?” bezpowrotnie minęła. Teraz wchodzimy w etap „ jak skalować, by wygrać?”. Najbardziej dojrzałe organizacje już dziś rozumieją, że prawdziwa wartość AI nie leży w punktowej optymalizacji jednego procesu, ale w strategicznym przeprojektowaniu całych modeli biznesowych. To nie jest już tylko domena działów IT, ale kluczowa dyskusja na poziomie zarządów.
Największym hamulcem na tej drodze wcale nie musi być technologia, która tanieje i staje się coraz bardziej dostępna. Prawdziwym wyzwaniem jest mentalność. Firmy, które
Dominik Jańczak
Redaktor naczelny „ SMART Business”
smart-magazine. pl
77