SMART Business 3/2025 | Page 76

TECHNOLOGIE W BIZNESIE
ZOBACZ MATERIAŁ WIDEO
W jakich obszarach AI pomoże Twojej firmie?
Co napędza polskie firmy? Jakość, skala i... redukcja kosztów
Motywacje do wdrażania AI są jasne i policzalne. Aż 78 % firm, które wdrożyły rozwiązania AI, odniosło oczekiwane korzyści. Co najważniejsze, nie są to benefity iluzoryczne. Przedsiębiorstwa wskazują na bardzo konkretne rezultaty: poprawa jakości usług( 42 % wskazań), zwiększenie skali działania( 36 %), redukcja kosztów( 31 %), wzrost przychodów( 29 %).
Co ciekawe, wdrożenia przekładają się na realny wzrost efektywności, który dla większości firm( łącznie 62 %) mieści się w przedziale od 11 % do 40 %. Warto zauważyć, że różne sektory kładą nacisk na inne aspekty. Produkcja koncentruje się na zrównoważonym wzroście, łącząc poprawę jakości ze zwiększeniem skali i przychodów. Handel najmocniej stawia na redukcję kosztów( 46,7 %), a usługi priorytetowo traktują poprawę jakości( 46,4 %).
Wyzwania na horyzoncie: ludzie, regulacje i cyberbezpieczeństwo
Droga do transformacji AI nie jest jednak usłana różami. Największe bariery nie mają już charakteru czysto technologicznego czy kosztowego. Dziś, jak wskazuje raport, kluczowe stają się trudności procesowe i organizacyjne( 22 %).
Jednym z centralnych wyzwań jest kapitał ludzki. Wciąż 40 % pracowników wyraża obawy lub sceptycyzm wobec AI, a firmy nie inwestują wystarczająco w ich edukację
76 # 3 lipiec 2025