SMART Business 3(2024) | Page 111

CASE STUDY
W ostatnich latach pojęcie „ zmiana ” nabrało nieco innego wydźwięku . Nie sposób zaprzeczyć , że żyjemy w czasach , kiedy zmiana dotyka nas codziennie , zarówno w obszarze biznesu , jak i prywatności . W firmie i w domu doświadczamy trudnych ekonomicznych wyborów , zmienności , niepewności , złożoności i niejednoznaczności . Środowisko zmienia się , a tempo tych zmian znacznie przyspieszyło , zwłaszcza po pandemii COVID-19 i wybuchu wojny u sąsiada na Wschodzie . Trudno jest diagnozować obecną sytuację i podejmować decyzje . Dynamicznie zmieniają się rynki i ogólna sytuacja ekonomiczna na świecie . Niestety również w ekonomii zastosowanie mają prawa darwinizmu i ten , kto nie będzie potrafił szybko się adaptować , po prostu zostanie „ zjedzony ” przez tych zwinniejszych , sprytniejszych , szybciej transformujących .
Dlaczego o tym mówimy ? Ponieważ coraz częściej firmy sięgają po zmianę jako szansę na innowacyjność , wyprzedzenie konkurencji , optymalizację . Choć proces ten jest trudny , złożony i wymaga dużego wysiłku , to wiele organizacji , z którymi mieliśmy lub mamy okazję pracować , podejmuje ten trud . Najczęściej dzieje się to w obszarach , takich jak wdrażanie nowego sposobu zarządzania procesem produkcyjnym , uruchomienie nowego kanału sprzedaży , wdrożenie procesu zarządzania projektami , fuzja lub przejęcie ( połączenie spółek ) czy zmiana metody pracy z tradycyjnej na zwinną ( agile ). Mówiąc jednak o wdrażaniu zmiany i zarządzaniu nią , często zapomina się o warunkach brzegowych , czyli zarządzaniu ryzykiem , co jest niezmiernie ważne . W tym artykule skupimy się jednak na pojmowaniu zmiany jako transformacji .
Modele zmiany
Na przestrzeni kilkudziesięciu lat opracowano kilkanaście modeli zmiany . Model Kurta
Lewina z 1947 r ., choć powstał ponad 70 lat temu , jest nadzwyczaj aktualny w świecie , gdzie zmienność stała się nowym wymiarem definiującym rzeczywistość – obok czasu i przestrzeni . Co więcej , późniejsze podejścia do modelu zmiany , jak np . model Kottera , w dużej mierze czerpią z prac Lewina . Swój model opisał on po raz pierwszy w publikacji „ Frontiers in Group Dynamics : Concept , Method and Reality in Social Science ; Social Equilibria and Social Change ” ( Lewin , K . 1947 ). Według Lewina przechodzimy przez trzy fazy procesu : 1 . Rozmrożenie zmiany . 2 . Zmiana . 3 . Zamrożenie zmiany
Jak przygotować się na zmianę w firmie ?
W fazie rozmrażania organizacja przygotowuje się na zmianę . Uświadamiamy sobie , że nasze obecne systemy , przekonania , sposoby i procesy nie działają . Rozmrażamy je , rozbijamy , unicestwiamy . Opór występuje
smart-magazine . pl
111