SMART Business 3(2024) | Page 69

ANALIZA
Król szybkości , rekordzista sprzedaży i najlepiej rokujący zawodnik . O kim mowa ? O rynku e-commerce . Przy tempie rozwoju tej branży inne wypadają co najmniej blado . E-commerce święci triumfy , ale jak zostać beneficjentem tego sukcesu ?
Jedną ze ścieżek może być wdrożenie mądrych strategii finansowych , które pozwolą na skalowanie e-biznesu . Jakie rozwiązania są dostępne dla branży e-commerce , skąd pozyskać środki i w jakie działania je lokować ?
Rok 2024 należy do e-commerce ?
Aby wiedzieć , w jakim momencie historii jesteśmy , kilka faktów . W pierwszym półroczu 2024 r . liczba internetowych sprzedawców wzrosła aż o 3,3 tys . To plasuje branżę na czwartym miejscu pod względem popularności , a polski rynek jest jednym z największych w Europie .
Czy wielkość przekłada się na jakość ? Na dwoje babka wróżyła . Z jednej strony w słabej kondycji finansowej jest ponad połowa e-sklepów ( aż 52,28 %), z drugiej jako dobry określa swój stan 43,17 % podmiotów . Widać więc dużą polaryzację .
Co wieje w oczy e-sklepom ?
Nie jest łatwo utrzymać się na powierzchni biznesu . Ok . 40 % e-sklepów kończy działalność przed upływem roku [ 1 ]. Jakie są możliwe przyczyny tak dużej skali niepowodzenia ? W tym miejscu można przytoczyć wyniki ankiet , ale z mojego doświadczenia z klientami wyłaniają się wyraźnie trzy czynniki : ogromna konkurencja , zbyt duże koszty prowadzenia działalności i brak dostępu do dodatkowych środków . To plagi polskiego e-commerce , które zabijają szczególnie młode stażem e-sklepy . Do tego często dochodzi brak zaplecza biznesowego i wiedzy .
Od pomysłu do … porażki
Wielu małych przedsiębiorców ma pomysł na produkt i rzuca się z jego realizacją na głęboką wodę , bo przecież w dzisiejszych
Wyk . 1 . Liczba sklepów internetowych w Polsce , źródło : Dun & Bradstreet Poland
smart-magazine . pl
69