SMART Business 3(2024) | Page 70

E-COMMERCE czasach każdy sprzedaje coś w internecie . Ale po pewnym czasie i inwestycjach okazuje się , że przerastają ich kluczowe decyzje biznesowe : własny e-sklep czy marketplace , logistyka na własną rękę czy fulfillment , promocja powierzona agencji marketingowej czy we własnym zakresie , dropshipping czy własna produkcja i magazynowanie ?
Pytania można mnożyć . W tak zwanym międzyczasie młodego stażem przedsiębiorcę zaczynają zżerać podatki , składki , niezapłacone faktury , konkurencja siedzi na karku , a obsługa zwrotów i reklamacji okazuje się zmorą . Tak wygląda oczywiście najczarniejszy z czarnych scenariuszy .
Co zrobić , aby go uniknąć ? Nie żyć jedynie marzeniami o sukcesie . Planować , mieć strategie finansowe , analizować dane . Sprawdźmy więc , na jakie plany warto wydać pieniądze , tak aby e-sklep był dochodowym i rozwojowym przedsięwzięciem .
Sezonowość Twoim sprzymierzeńcem ?
Końcówka roku to okres „ żniw ” dla handlu internetowego . Jak więc przygotować się na Black Week i Święta Bożego Narodzenia ? Nigdy nie jest za wcześnie na właściwe zatowarowanie się . Przelicz koszty całego łańcucha dostaw ( nie zapomnij o logistyce odwrotnej , czyli zwrotach i reklamacjach ). Korzystaj z narzędzi do analizowania trendów , tak aby nie zostać z nadwyżką towaru , na który nie ma popytu .
Jeśli działasz w branży sezonowej , nie licz na kredyt bankowy . Zacznij wcześniej szukać źródeł dodatkowego finansowania . Zapoznaj się z ofertą FinTechów – to firmy , które wykorzystują nowoczesne technologie w procesie analizowania wniosków o kredyt lub pożyczkę . Dzięki temu nawet małe biznesy , które nie mają stałych dochodów , mogą ubiegać się o wsparcie finansowe .
Niektóre z FinTechów posiadają ofertę dedykowaną e-commerce , np . Wealthon lub Uncupped . Wybieraj produkty finansowe , dzięki którym nie wpadniesz w spiralę zadłużenia ( średnia kwota zadłużenia e-sklepów wzrosła w tym roku o 2 tys . złotych w stosunku do danych z zeszłego ). Dbaj o płynność finansową – lepiej spłacać pożyczkę / kredyt w systemie tygodniowym niż miesięcznym .
Realne koszty obsługi zamówień
Dzięki internetowi żyjemy w globalnej wiosce . Ale bariery przestrzeni nasze produkty muszą pokonać zupełnie realnie . Jeśli na poważnie myślisz o rozwoju e-sklepu , nie możesz pakować towarów w swoim salonie i własnoręcznie nosić ich do paczkomatu . Potrzebna jest współpraca z firmą logistyczną . Dzięki temu pozbywasz się wielu obowiązków i obciążeń finansowych związanych chociażby z : zatrudnieniem pracowników , kosztami prowadzenia lub wynajmu magazynu , zakupem , wdrożeniem i utrzymaniem systemu WMS , opakowaniami , transportem , spedycją , obsługą klienta . Jeśli chcesz skalować swój biznes i operować za granicą , pomyśl o fulfillmencie . To wciąż mało znane rozwiązanie w Polsce , popularyzowane na rodzimym rynku przez chociażby E-packman , Packfully czy Omnipack . Na taką współpracę będziesz potrzebować budżetu , ale w końcowym rozrachunku możesz zaoszczędzić nawet 30 % kosztów .
70 # 3 październik 2024