SMART Business 3(2024) | Page 81

ANALIZA
Platformy marketplace są już najpopularniejszym modelem zakupowym w Europie , a ich rola ciągle rośnie . Dotyczy to zwłaszcza podmiotów pochodzących z Azji , które przebojem zdobywają kolejne rynki . Na dalszej ekspansji w Europie z pewnością zyska logistyka , a zwłaszcza operatorzy będący w stanie obsłużyć dużych regionalnych graczy , ponieważ to oni generują największy ruch wśród internautów robiących zakupy online . Może być jednak tak , że ogromne wolumeny przesyłek zachwieją równowagą w niektórych obszarach rynku , tak jak ma to miejsce w przypadku przewozów lotniczych .
Na platformach e-commerce typu marketplace dokonywanych jest ok . 35 % globalnych zakupów online . Daleko za nimi znajdują się m . in . strony internetowe supermarketów ( 17 %) oraz media społecznościowe ( 14 %). Udział zakupów realizowanych w modelu marketplace zanotował 500 % wzrost od 2007 r ., a według wyliczeń ChannelX w 2027 r . będzie to 60 % ogółu e-handlu . W zeszłym roku w Chinach , czyli na największym rynku e-commerce na świecie , udział transakcji w serwisach działających w tym modelu osiągnął poziom 80 % całkowitej e-sprzedaży .
Czym jest marketplace ?
Marketplace to , najogólniej rzecz ujmując , internetowy pośrednik , którego najważniejszym zadaniem jest zapewnienie platformy umożliwiającej bezpośrednie połączenie wielu niezależnych sprzedawców z klientami chcącymi kupić produkty lub usługi online . W zasadzie każdą platformę e commerce typu marketplace można przypisać do dwóch podstawowych kategorii . Po pierwsze , ze względu na rodzaj oferowanego asortymentu , po drugie , ze względu na model sprzedażowy .
Pierwsza grupa może obejmować sprzedaż horyzontalną , tj . dosłownie wszystkie produkty , od żywności , przez AGD , po sprzęt sportowy lub tylko sprzedaż wyspecjalizowaną , np . elektronikę lub odzież . Jeśli zaś chodzi o drugą kategorię , to marketplace może być wyłącznie platformą łączącą niezależnych sprzedawców z klientami , ale równie dobrze może oferować marki własne razem z produktami stron trzecich . Możliwy jest oczywiście miks modeli i bardziej szczegółowy podział , ale dla zobrazowania istoty zjawiska wystarczy dodać , że typową platformą marketplace jest Allegro , Amazon , eBay , AliExpress oraz dwie inne , zyskujące na popularności platformy z Chin , tj . Temu i Shein .
Zagraniczne platformy marketplace szturmem zdobyły Europę
Zeszłoroczna analiza rynkowa przeprowadzona przez ChannelX wskazuje , że aż 62 % spośród 100 największych sklepów prowadzących sprzedaż internetową w Europie to właśnie platformy marketplace . Mało tego , aż 85 % ruchu w sieci generowanego przez setkę największych e-sprzedawców prowadzi
smart-magazine . pl
81