SMART Business 3(2024) | Page 82

E-COMMERCE właśnie do platform tego typu . Dla porównywania zarówno sklepy internetowe pojedynczych marek , jak i detaliści internetowi przyciągają po zaledwie 7 % użytkowników .
Bardziej zaskakujące jest jednak to , że zaledwie 40 ze 100 czołowych europejskich serwisów e-commerce posiada siedzibę główną w granicach kontynentu . Generują one łącznie tylko 22 % ruchu . Przytłaczające 78 % odwiedzin jest zasługą platform , które mają centralę zlokalizowaną poza Europą , a największy kawałek tortu w tym ujęciu należy do dużych graczy z USA , czyli Amazon i eBay , a także chińskiego AliExpress . O silną pozycję walczą obecnie również Temu i Shein .
Dominacja marketplace na zachodzie i wschodzie Europy
Platformy marketplace największe uznanie zyskały na rynkach Europy Zachodniej , gdzie stanowią 64 % wśród 100 największych e-sklepów i generują 83 % ruchu . Podobnie jest po przeciwnej stronie kontynentu .
Tu udział w TOP100 wynosi 62 %, natomiast generowany ruch sięga 85 %. Zupełnie inaczej jest na północy Europy , gdzie e-bazary stanowią tylko 45 % ze 100 największych e-sklepów i generują 68 % ruchu . W Polsce , która zaliczana jest do wschodniej części kontynentu , udział platform typu marketplace wynosi tyle samo co na północy , czyli 45 %, ale generują one aż 77 % ruchu przypisywanego stu największym serwisom zakupowym .
Kto dokładnie rozdaje karty nad Wisłą ?
Zdecydowanie najważniejszym graczem w Polsce od lat pozostaje Allegro , które według rankingu Mediapanel publikowanego cyklicznie przez „ Wirtualne Media ” w marcu 2024 r . przyciągnął 19,85 mln użytkowników , co stanowiło blisko 66,9 % wszystkich polskich internautów . Interesująco wyglądają jednak dalsze miejsca na liście 10 czołowych platform e commerce . Druga pozycja należy bowiem do Temu , które przebojem weszło na polski rynek e-commerce . Na koniec I kw .
82 # 3 październik 2024