SMART Business 3(2024) | Page 83

chiński marketplace przyciągnął aż 14,09 mln użytkowników , a więc prawie 47,5 % polskich internautów . To pokaźny wzrost od czerwca 2023 r ., kiedy Temu odwiedziło 2,55 mln klientów , a zaledwie miesiąc później już ponad 3,25 mln . W nieco ponad trzy kwartały dalekowschodni rywal Allegro urósł więc o 452 %.
Na polskiej liście TOP10 e-commerce znajdują się także dwie inne chińskie platformy marketplace , mianowicie AliExpress oraz modowy Shein . Obie utrzymują stan posiadania porównywalny z tym z połowy 2023 r . W krajowej czołówce jest oczywiście Amazon i kilku innych podobnych graczy , którzy łącznie sprawiają , że 8 na 10 największych e-sklepów w Polsce to platformy marketplace .
Jak rozwój , zwłaszcza azjatyckich platform , wpływa na logistykę ?
Jedynym sposobem , aby paczka zamówiona w Chinach dotarła do Europy lub USA w ciągu kilku dni , co w zasadzie stało się standardem , jest transport lotniczy i to on najbardziej odczuł dynamiczny wzrost popularności nowych cyfrowych gigantów , takich jak Temu i Shein . Reuters donosi , że zyskujący na popularności model , w którym pojedyncze przesyłki są wysyłane bezpośrednio od producentów do konsumentów na całym świecie , sprawił , że sektor fast fashion odpowiada obecnie za ok . połowę całkowitego transgranicznego e-handlu Chin , a cały cross-border e-commerce ( CBEC ) tego kraju przejął już ok . jedną trzecią globalnej pojemności przewozowej w transporcie lotniczym na długich dystansach .
Skala zjawiska jest naprawdę gigantyczna , o czym świadczy fakt , że tylko Shein i Temu wysyłają do USA prawie 600 tys . paczek każdego dnia , a w takich hubach lotniczych , jak Guangzhou i Hong Kong , doprowadziło to do zatarcia granic pomiędzy operacjami realizowanymi w szczycie przewozów i poza nim . Coraz częściej pojawiają się zatem braki pojemności , a w związku z tym wzrosty stawek transportowych . smart-magazine . pl
83