SMART Business 3(2024) | Page 84

E-COMMERCE
Z kolei według oficjalnych danych Chińskiego Ministerstwa Handlu ( China ' s Ministry of Commerce , MOC ) deklaracje eksportowe złożone przez trzy czołowe chińskie platformy marketplace na lotniskach Szanghaju w 2023 r . wzrosły dziesięciokrotnie w porównaniu z 2022 r .
Analizy przeprowadzone przez Cargo Facts Consulting wskazują , że tylko platforma Temu wysyła 4 tys . ton ładunków lotniczych dziennie . Shein wysyła ich 5 tys . ton , Alibaba 1 tys . ton , a TikTok 800 ton . To łącznie odpowiednik 108 frachtowców Boeing 777 startujących z Chin każdego dnia ! Inne wyliczenia – tym razem Coresight Research – podają , że samo Shein , odpowiadając za ok . 20 % globalnego rynku fast fashion pod względem wartości sprzedaży , generuje tak ogromne wykorzystanie zdolności przewozowych , że kurczy się miejsce dla innych sektorów korzystających z frachtowców , a sytuacji nie pomaga utrzymująca się blokada Morza Czerwonego .
Model marketplace zasila chiński transport lotniczy
Na dłuższą metę taki model dostaw nie jest jednak najwydajniejszym rozwiązaniem kosztowym , gdyż transport lotniczy jest drogi i dedykowany raczej do transportu mikroprocesorów , a nie zabawek i obuwia . Niemniej jednak , według analityków tworzących Freightos Air Index , wolumeny towarów generowane przez platformy e-commerce , takie jak Temu i Shein , są obecnie głównym czynnikiem napędzającym silny popyt , niską dostępność i wysokie stawki na fracht lotniczy z Chin , zarówno do Europy , jak i Ameryki Płn .
W dłuższej perspektywie nie do utrzymania przez sektor lotniczy wydaje się także tempo globalnej ekspansji dalekowschodniego e-commerce . Sprawia ono , że długodystansowe loty frachtowe po prostu nie nadążają za zapotrzebowaniem generowanym przez chińskie platformy marketplace . W zeszłorocznej prognozie rynkowej Boeing szacował , że dynamiczny rozwój chińskiego e-handlu i dostaw ekspresowych sprawia , że tamtejsza flota komercyjnych frachtowców będzie musiała się powiększyć o dodatkowe 190 maszyn do 2042 r ., osiągając poziomom 750 samolotów . Będzie to stanowić 20 % wszystkich samolotów tego typu na świecie i taki sam odsetek wszystkich nowych zamówień na frachtowce , których do 2042 r . potrzeba 925 sztuk .
Obok wysokich kosztów i zdolności zaspokojenia wysokiego popytu jest jeszcze jeden zasadniczy problem , jeśli chodzi o wykorzystanie logistyki lotniczej do transportu zamówień internetowych . Mianowicie taki , że o ile dużo przesyłek obecnie z Chin wylatuje , to znacznie mniej do nich wraca .
Rozwiązaniem mają być magazyny rozsiane po świecie i całej Europie
To nie przypadek , że również w Polsce coraz więcej słychać o powierzchniach zajmowanych przez gigantów rynku e-commerce , nie tylko tych pochodzących z Azji , ale także z USA oraz regionalnych graczy . Jeśli jednak chodzi o chiński e-handel , nie ma nic szczególnie dziwnego w tym , że największe platformy marketplace chcą prowadzić dystrybucję z lokalizacji położonych blisko kluczowych rynków zbytu , ograniczając przy tym koszty
84 # 3 październik 2024