SMART Business 3(2024) | Page 85

ZOBACZ MATERIAŁ WIDEO
Porównanie dziesięciu dużych marketplace ' ów
i czas dostawy , tak jak robią to ich konkurenci . Imponująca jest jednak skala tego przedsięwzięcia . Według chińskiego MOC na koniec 2023 r . liczba magazynów dedykowanych e-commerce zlokalizowanych poza granicami tego państwa zwiększyła się do 1800 inwestycji , co oznacza wzrost o 200 lokalizacji w ciągu zaledwie jednego roku .
– Oddziaływanie sektora e-commerce , także platform typu marketplace , na sektor logistyczny w Polsce jest bardzo duże i niezwykle istotne dla branży . Nie ma przy tym znaczenia , czy sprzedaż prowadzi marka amerykańska , czy azjatycka , choć wszyscy zauważyli , że aktywność tych drugich widocznie wzrosła w ostatnim czasie . Na rozwoju dużych platform handlowych w Europie skorzystali wszyscy operatorzy , którzy postanowili wyjść naprzeciw wyzwaniom stawianym przez e-commerce . Z pewnością dużo zyskały dostawy na ostatniej mili i centra fulfilment oraz szerzej rynek magazynowy . W ciągu kilku ostatnich lat nie pojawił się ani jeden raport rynkowy lub podsumowanie kwartalne , w którym nie zwrócono uwagi na e-commerce . Z tych publikacji wynika m . in ., że w latach 2019 – 2022 zasoby magazynowe w Polsce przeznaczone dla podmiotów prowadzących sprzedaż internetową powiększyły się o 84 %, a w samym 2022 r . 30 % powierzchni magazynowej w naszym kraju zajmował e-commerce . W zeszłym roku za 11 % całkowitego popytu na rynku także odpowiadał e-commerce i to również dzięki niemu przekroczyliśmy 32 mln m 2 dostępnej , w większości nowoczesnej powierzeni magazynowej .
smart-magazine . pl
85