SMART Business 3(2024) | Page 86

E-COMMERCE
W tym roku ma być już 34 mln m 2 . Trudno w związku z tym nie dostrzegać wkładu e-handlu w rozwój logistyki , która gwarantuje wsparcie na każdym etapie fizycznej realizacji zamówienia – mówi Marek Kaniera , dyrektor operacyjny e-commerce w spółce ID Logistics Polska , świadczącej kompleksowe rozwiązania logistyczne i transportowe , obsługę e-commerce oraz zarządzanie łańcuchem dostaw w osiemnastu krajach .
– Znaczącą rolę w dynamicznym wzroście sektora logistycznego odegrały także platformy marketplace i wynika to wprost z preferencji zakupowych polskich i europejskich internautów . W Europie po prostu wolimy duże platformy , które oferują bezpieczeństwo płatności , większy wybór , wygodę , lepsze ceny i oczywiście gotowe rozwiązania logistyczne w zakresie dostaw . Ze względu na wsparcie logistyczne ten model wybierają także sprzedawcy , dla których marketplace jest gotowym rozwiązaniem sprzedażowym , umożliwiającym dotarcie do zupełnie nowych klientów i wejście na nowe rynki przy bardzo ograniczonych kosztach ekspansji i ograniczonym ryzyku – daje ekspert .
– Obsługa logistyczna marketplace nie jest jednak łatwa , zwłaszcza pod kątem różnorodności asortymentu . Pod tym samym adresem internetowym można bowiem kupić zarówno produkty wymagające kontrolowanej temperatury przechowywania , elektronikę , jak i artykuły wielkogabarytowe . Składowanie ich w jednym magazynie nie jest jednak możliwe , stąd często dla jednego klienta uruchamia się klika lokalizacji . W obsłudze dużych platform ważny jest także czas realizacji zamawiania . Tu liczą się dosłownie minuty oraz możliwość obsługi zwrotu towarów kupionych przez internet , co jest wyzwaniem zwłaszcza w kategorii elektronika i moda . Kluczowa bywa też zdolność do poradzenia sobie z ogromnym wolumenem zamówień , liczonym w setkach tysięcy sztuk bez względu na to , czy pochodzą one z platformy amerykańskiej , czy chińskiej , bo presja na jakość i czas obsługi jest taka sama w obu przypadkach . Widzimy jednocześnie , że udział zamówień realizowanych przez te ostatnie dynamicznie rośnie od 2023 r . – podsumowuje Marek Kaniera z ID Logistics .
Eksport platform marketplace to nowy sport narodowy Chin
Do sklepów internetowych prowadzących handel transgraniczny Chińczycy podchodzą bardzo poważnie . Nie tylko same platformy , ale także administracja . Według tegorocznych informacji podanych przez State Council Information Office ( SCIO ), czyli oficjalne Biuro Informacyjne Rady Państwa ChRL , wartość chińskiego sektora cross-border e-commerce , zarówno importu , jak i eksportu , sięgnęła 2,38 bln juanów , czyli ok . 331 mld dolarów , co stanowiło wzrost 15,6 % rdr . Za lwią część końcowego wyniku odpowiadał eksport , który wyniósł 1,83 bln juanów ( 254,4 mld dol .) i wzrósł o imponujące 19,6 %. Import wyniósł 548,3 mld juanów ( 76,2 mld dol .) i odnotował wzrost o 3,9 % rdr . SCIO podaje , że już w lipcu 2023 r . w transgraniczny handel internetowy było zaangażowanych 100 tys . chińskich podmiotów rynkowych . To więcej niż wszystkich sklepów
86 # 3 październik 2024