SMART Business 3(2024) | Page 87

Platformy marketplace największe uznanie zyskały na rynkach Europy Zachodniej , gdzie stanowią 64 % wśród 100 największych e-sklepów i generują 83 % ruchu . Podobnie jest po przeciwnej stronie kontynentu . Tu udział w TOP100 wynosi 62 %, natomiast generowany ruch sięga 85 %. Zupełnie inaczej jest na północy Europy , gdzie e-bazary stanowią tylko 45 % ze 100 największych e-sklepów i generują 68 % ruchu .
internetowych w Polsce , których według wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Poland było w zeszłym roku 66 tys .
Chińskie Ministerstwo Handlu otwarcie przyznaje , że cross-border e-commerce odgrywa kluczową rolę w całym handlu zagranicznym Chin . Nic w tym dziwnego , skoro od lat CBEC utrzymuje wzrost . W 2020 r . było to 25,7 %, rok później 18,6 %, w 2022 r . tylko 7,1 %, ale w ubiegłym roku aż 15,6 %. Według najnowszych prognoz MOC wartość transgranicznego e-commerce , zarówno importu , jak i eksportu , osiągnie w tym roku 2,95 bln juanów , co oznacza kolejny skok , tym razem o prawie 24 % rdr . Z danych SICO opublikowanych 22 kwietnia br . wynika , że CBEC urósł już w I kw . 2024 r . Skoczył o 9,6 % rdr i osiągnął wartość 577,6 mld juanów , czyli ok . 81,3 mld dolarów .
Wzrost ten generują zwłaszcza duże platformy , ale nie bierze się on znikąd .
Rozwojowi sektora towarzyszy wieloletnia i wielowektorowa strategia obejmująca chociażby cykliczne uruchomienie specjalnych stref ekonomicznych , tzw . stref pilotażowych , rozsianych po całych Chinach . Strefy te oferują m . in . uproszczone procedury rejestracji przedsiębiorstw , optymalizację systemów płatności , opodatkowania , procedur celnych , infrastrukturę logistyczną czy zaplecze magazynowe . W tle dynamicznego rozwoju sektora cross-border e-commerce Chin działają również inne skoordynowane rozwiązania logistyczne na lądzie , morzu i w powietrzu , które mają umożliwić dalszy rozwój rynku . Najlepszym tego przykładem jest Silk Road E-commerce , czyli międzynarodowa platforma współpracy gospodarczej utworzona do wspierania e-handlu w ramach chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku .
Krzysztof Oflakowski
smart-magazine . pl
87