SMART Business 3(2024) | Page 89

ROZMOWA
Dominik Jańczak : Przez wzgląd na Twoją działalność konsultingową oraz pisarską jesteś w stałym kontakcie z wieloma czołowymi markami e-commerce w Polsce – jak określiłabyś aktualny stan i nastroje w branży ?
Kamila Gębik : To prawda , do trzeciej książki , którą wydaję jako self-publisher „ Zwiększ sprzedaż e-commerce . Jak skalować biznes fashion i beauty w Internecie ?” wypowiedziało się ponad 35 praktyków biznesu e-commerce związanych z fashion , beauty , a także nowymi technologiami . Miałam przyjemność przeprowadzić liczne rozmowy z ekspertami , dlatego wiem , że nastroje w branży są mieszane . Jednym powodzi się bardzo dobrze – mają stałą siatkę klientów powracających , zaskakują nowoczesnymi rozwiązaniami , dbaniem o zrównoważone środowisko i spójny omnichannel sprzedażowy – ale sporo znanych marek fashion i beauty jest też na skraju upadłości .
Mimo że wiele e-commerce ’ ów dalej sprzedaje online , notują wysokie spadki sprzedażowe wynoszące nawet do 50 % w porównaniu nie tylko z czasami pandemicznymi , ale też tym , co było po pandemii . Coraz mniej osób kupuje nowe produkty , a stawia na odzież używaną z recyklingu i cyrkularny obieg . Mamy tego wszystkiego już po prostu bardzo dużo i coraz częściej kończy się na to miejsce w szafie . Po co nam co roku kolejne buty NIKE , skoro stare nie są jeszcze zniszczone ? W branży mocno zauważalne stało się szukanie jakichś wyróżników na tle konkurencji i równoczesne cięcia budżetowe . Pojawiają się głosy o braku środków na IT i rozwój sklepu internetowego czy zaplecza związanego ze sprawną logistyką i magazynowaniem . Marki aktualnie szukają oszczędności , ale koło związane ze spadkami rentowności się zapętla . Sprzedaż maleje , ale utrzymuje się na określonym poziomie , gdyż na rynku wciąż jest wiele osób , które nadal kupują online … natomiast mają one wobec marek ogromne wymagania .
DJ : Gdybyś miała wskazać trzy najpopularniejsze problemy , z jakimi borykają się aktualnie biznesy e-commerce , co byś wybrała ?
KG : Tych problemów jest bardzo dużo , ale gdybym miała skupić się na trzech , to wskazałabym ogromny odsetek zwrotów i porzuconych koszyków . Coraz częściej sklepy internetowe mają problem z tym , aby zatrzymać lojalnego klienta , który będzie powracał . Mamy bardzo dużą konkurencję . W związku z inflacją rosną koszty operacyjne i logistyczne . Szybują ceny dostaw , paliwa , a klient wymaga darmowej lub jak najtańszej i szybkiej dostawy . Sklepy muszą się wyróżnić na rynku poprzez wdrożenie hiperpersonalizacji , działań z zakresu AI czy kreatywnych akcji w social mediach . Na to wszystko idą ogromne środki , które niekoniecznie się zwracają . Do tego obserwujemy problem z zarządzaniem technologią i danymi . Wiele e-commerce ’ ów nie radzi sobie z wdrożeniem i utrzymaniem odpowiednich rozwiązań technologicznych .
DJ : Mówi się , że wejście na rynek e-commerce nie jest trudne , co zdecydowanie zakłamuje faktyczny obraz handlu
smart-magazine . pl
89