SMART Business 3(2024) | Page 90

E-COMMERCE internetowego . Właściciel małego nawet sklepu e-commerce musi dbać o wiele obszarów działalności . Jak myślisz , jakie są najczęstsze bariery rozwojowe w polskim e-commerce ?
KG : Dużym problemem są niewielkie zasoby finansowe i mała sprzedaż , a także brak pomysłu na sprawne działania marketingowe . E-commerce fashion i beauty chciałyby sprawnie się skalować , otwierać sprzedaż na rynki zagraniczne , dodawać nowe zakładki czy kategorie produktowe , ale sobie z tym nie radzą . Brak środków ogranicza możliwość rozwoju dla małych sklepów i często w związku z tym szukają one kapitału zewnętrznego , finansowania czy inwestora . Jak już go znajdą , to tracą duży zakres możliwości decydowania o sobie .
W dobie intensywnej konkurencji , zwłaszcza ze strony dużych platform e-commerce i marketplace ' ów , małe sklepy mają trudności z przyciągnięciem nowych klientów oraz budowaniem lojalności . Koszt pozyskania klienta ( CAC ) rośnie , co wynika z rosnących cen reklam i zmieniających się algorytmów platform reklamowych ( np . Google Ads , Facebook Ads ).
Wartość klienta w czasie ( LTV ) staje się dziś kluczowym wskaźnikiem sukcesu , jednak bez zaawansowanych narzędzi do analizy i personalizacji małym firmom trudno skutecznie budować długotrwałe relacje . Dodatkowo zmieniające się oczekiwania konsumentów w zakresie obsługi , personalizacji i szybkości dostaw wywierają większą presję na małe sklepy . E-commerce w Polsce podlega wielu regulacjom prawnym , które zmieniają się stosunkowo często , np . w zakresie ochrony danych osobowych ( RODO ), praw konsumenta czy przepisów podatkowych . Małe i średnie firmy często mają trudności z nadążaniem za tymi zmianami , co może prowadzić do ryzyka kar , a także dodatkowych kosztów związanych z dostosowaniem działalności .
DJ : Skoro zgadzamy się co do tego , że nie jest łatwo , to jak możemy ułatwić sobie konkurowanie na rynku e-handlu ? Mówiąc inaczej – co jesteśmy w stanie zoptymalizować w swoim biznesie e-commerce ?
KG : Pierwsza rzecz , która przychodzi mi do głowy , to poprawienie doświadczeń użytkownika dzięki responsywnej i intuicyjnej stronie działającej sprawnie na mobile . Powinniśmy też zbierać dane o zachowaniach klientów na naszej witrynie i personalizować dla nich produkty . Aspekt pokazywania towarów zgodnych z aktualnymi potrzebami jest tutaj kluczowy . Warto przeprowadzać testy A / B i analizować , co się sprawdza , a co nie .
Jestem również wielką zwolenniczką marketing automation , który umożliwia automatyczną wysyłkę maili , wyświetlanie webpushy na ostatniej prostej ścieżki zakupowej , które zachęcają do sprzedaży komplementarnej o wyższej wartości koszyka zakupowego . Możemy też połączyć tego typu działania z AI .
Warto również automatyzować logistykę . Pomoże w tym wprowadzenie systemów
90 # 3 październik 2024