SMART Business 3(2024) | Page 91

do zarządzania magazynem ( WMS ), automatyczne generowanie etykiet wysyłkowych czy systemów do zarządzania zwrotami . Mogą one zoptymalizować operacje i zmniejszyć błędy w procesach . W zwiększeniu sprzedaży pomagają także programy lojalnościowe czy działania związane ze zrównoważonym rozwojem . sprzedaży mogą być problemy z jakością obsługi klienta i utrzymaniem dobrych z nim relacji . Wraz z większą liczbą zamówień wzrasta też liczba reklamacji . Może pojawić się także zjawisko przeciążenia infrastruktury logistycznej czy ryzyko nadmiernej ekspansji . Mówiąc wprost , pewne rzeczy mogą wymknąć nam się spod kontroli .
DJ : Piszesz o skalowaniu sprzedaży – kiedy w e-commerce można osiągnąć efekt skali i jakie niesie on ze sobą szanse i zagrożenia ?
DJ : W swojej pracy skupiasz się przede wszystkim na branży fasion i beauty – czym wyróżniają się te dwa segmenty e-commerce ?
KG : Efekt skali można osiągnąć wtedy , kiedy mamy dobrze zoptymalizowaną logistykę . Mowa oczywiście o wszelkich procesach magazynowych , pakowania czy dostawy . Kluczowe jest też odpowiednie wybranie platformy do sprzedaży i odpowiedniej witryny . Kolejny aspekt to automatyzowanie procesów , o czym wspomniałam wcześniej , a także budowa efektywnej i wyróżniającej się na rynku strategii marketingowej i jej regularne monitorowanie . Bo brak planu to planowanie porażki . Chcąc skalować sprzedaż , powinniśmy zbudować silną bazę wracających konsumentów . Pamiętajmy o tym , że koszt pozyskania nowego klienta jest dużo droższy niż zatrzymanie aktualnego .
Jeżeli firma więcej sprzedaje , może dzięki temu obniżyć ceny , lepiej negocjować z dostawcami czy zwiększać swoje marże przez wzgląd na większą rentowność . Wraz z większą rozpoznawalnością pozycja sklepu często umacnia się na rynku i rośnie liczba nowych klientów . Minusem wzrostu
KG : Branża fashion i beauty kładzie duży nacisk na estetykę , dlatego ważny jest tutaj sposób prezentacji produktów w postaci atrakcyjnych opisów , zdjęć czy filmów wideo . Kluczową rolę dla tych branż odgrywa influencer marketing . Z mojej trzeciej książki dowiecie się , na co zwrócić uwagę , wybierając influencerów do współpracy , aby zminimalizować ryzyko i zmaksymalizować korzyści .
Klienci w branżach fashion i beauty oczekują produktów , które będą zgodne z ich osobistym stylem . Dzięki zaawansowanym algorytmom rekomendacji sklepy mogą proponować towary dopasowane do wcześniejszych zakupów i preferencji konsumentów .
W beauty kluczowa jest personalizacja , szczególnie w kategorii kosmetyków do pielęgnacji skóry . Wiele firm oferuje testy online lub quizy , które pomagają dobrać odpowiednie produkty do typu skóry czy preferencji klientów . smart-magazine . pl
91