SMART Business 3(2024) | Page 98

MOJA FIRMA firmowym cash flow coś jest nie tak i jak powinno się reagować ? płatności po stronie zobowiązań i należności oraz pogłębiające się opóźnienia w płatnościach .
MMB : Mamy kilka takich znaków ostrzegawczych . Pierwszy , pewnie najbardziej wyrazisty , to tak zwana dziura w finansach czy na terminach płatności . Mówię tutaj o sytuacji , w której my mamy krótkie terminy płatności u naszych dostawców , np . 5 czy 10 dni . Z kolei na zapłatę od naszych odbiorców musimy czekać 30 czy 45 dni . W takim przypadku , mając ewidentną lukę płynnościową , musimy poszukać narzędzi wspierających nasz biznes . Jeśli tego nie zrobimy , to nie będziemy w stanie obsłużyć swoich zobowiązań .
Drugi znak ostrzegawczy , nieco bardziej wymierny i niepokojący , to sytuacja , w której już nie opłacamy otrzymanych faktur w terminie . To obniża naszą wiarygodność na rynku . Kiedy w branży pojawi się sygnał , iż jesteśmy nierzetelnym kontrahentem , nie płacimy terminowo należności , może być nam trudniej nawiązywać współprace z dostawcami . Automatycznie zaczną się oni zastanawiać , jaki termin płatności nam zaproponować czy chociażby czy warto udzielić nam kredytu kupieckiego . Podsumowując , drugi sygnał ostrzegawczy to zaległości w spłacie naszych zobowiązań . Jest on o tyle problematyczny , że często generuje spiralę zadłużenia . Pojawiają się nam zaległości w ZUS-ie , Urzędzie Skarbowym , bankach czy firmach leasingowych – lawina problemów rośnie .
Mówiąc o sygnałach alarmowych w kontekście płynności finansowej firmy , wskazałabym więc przede wszystkim lukę płynnościową , czyli niezgodność terminów
DJ : Jednym z najpopularniejszych w Polsce narzędzi umożliwiających poprawę płynności finansowej organizacji jest faktoring . Według danych Głównego Urzędu Statystycznego i Polskiego Związku Faktorów z roku na rok z faktoringu korzysta coraz więcej polskich firm . Z czego wynika jego popularność ?
MMB : Skąd popularność faktoringu ? Przede wszystkim chodzi o dostępność . Jest to narzędzie finansowe , które znacznie łatwiej uzyskać niż chociażby kredyt bankowy . W banku firma musi wylegitymować się odpowiednią kondycją finansową , wskaźnikami , ratingami … to wszystko po stronie przedsiębiorcy ubiegającego się o finansowanie musi być nienaganne .
W kontekście faktoringu jest znacznie prościej . Po pierwsze sam klient nie musi być aż tak krystaliczny i posiadać modelowych wyników finansowych . Dlaczego ? Firma faktoringowa opiera swoje ryzyko na należnościach , na kontrahentach – na tych podmiotach , które będą ostatecznie płacić za faktury podlegające finansowaniu . To ich aktualna sytuacja i pozycja rynkowa są brane pod uwagę .
Druga kwestia jest taka , że w większości przypadków klasyczny faktoring opiera się na zabezpieczeniu na cesji należności . Klient nie potrzebuje ustanawiać hipoteki czy jakichś dodatkowych składników majątkowych . Po prostu ceduje ( czyli przenosi
98 # 3 październik 2024