LUDZIE I BIZNES transportowych , handlowych i politycznych po całym świecie rozlała się fala braku podzespołów . Nagle stało się oczywiste , że mamy niesamowitą skalę interwencjonizmu . Porównując to do upadku Lehman Brothers i poprzedniego globalnego kryzysu , okazuje się , że obecnie w wyniku działań banków centralnych i różnego rodzaju interwencji budżetowych rządów rzucono na rynek ponad 18 razy więcej pieniędzy . stoi w portach i na redach . Po trzecie , wielkie porty azjatyckie wcale nie starają się szybciej dostarczać towarów . Bardzo wiele statków płynie z Azji do Europy wokół Afryki , dlatego że tak jest taniej niż było – w tym kontekście pod znakiem zapytania staje wiarygodność i pewność dostaw na niektórych kierunkach . Na dodatek mamy emocjonalne napięcia w polityce – nie tylko związane z Tajwanem czy relacjami Chiny – USA . Są też inne punkty zapalne , takie jak Chiny – Korea , Chiny – Japonia czy Chiny – Wietnam …
DJ : Można powiedzieć , że uciekamy przed kryzysem . Czy ta droga jest skuteczna ?
JP : Wystarczy spojrzeć na to , do czego doprowadziła . Historyczne zadłużenie państw , ogromne problemy i wyzwania budżetowe . Uruchomiliśmy też bardzo niebezpieczną , na skalę niespotykaną wręcz w ostatnich latach globalną inflację . Oczywiście są tu równi i równiejsi . Wystarczy przypomnieć nasze rekordowe + 18 %, węgierskie + 20 % czy inflację w Chinach – tylko o półtora raza wyższą niż ta tradycyjna , statystyczna . Tegoroczny światowy wzrost gospodarczy wyniesie mniej niż pół procenta , a prognozy dla większości gospodarek nie są najlepsze . Półtora roku po gigantycznym wzroście i ogromnych zarobkach sektora transportowego , po historycznie wysokich poziomach zamówień kontenerowców obserwujemy sytuację zupełnie odwrotną .
W międzyczasie ktoś komuś zakomunikował , że na pewno nie sprzeda mu chipów . W efekcie przemysł motoryzacyjny nękany brakami podzespołów wygląda już zupełnie inaczej . Jednocześnie – korzystając z postpandemicznego odbicia – chińska motoryzacja przyspieszyła i ponad 60 % światowego rynku samochodów elektrycznych to dzisiaj Chiny ( marka Tesla sprzedała tam już ponad milion samochodów , a po oddaniu do użytku drugiej fabryki wkrótce rocznie będzie produkowała półtora miliona sztuk ).
Pakiet wsparcia Państwa Środka tylko dla przemysłu półprzewodnikowego szacuje się na bilion juanów .
Po pierwsze , stawki frachtowe w przewozach międzynarodowych na głównych kierunkach prawie zrównały się z tymi z roku 2019 . Po drugie , ponad 350 kontenerowców
18 # 1 lipiec 2023