SMART Business 1/2023 | Page 46

MOJA FIRMA duże , by być zarządzane jednoosobowo i zbyt małe , by reguły świata korporacyjnego przyniosły im wystarczające korzyści . Ludzie , którzy pracują w takich firmach , z sentymentem wspominają dawne czasy , gdy prezes był zawsze dostępny , nie istniały zbędne ( ich zdaniem ) procedury wiążące ręce i umysły , a proces uzgodnień był szybki i bezbolesny . Z obserwacji widzę , że firmy w tej fazie dość szybko stają się nieefektywne . Zarządy , zamiast zajmować się strategią i dalszą ekspansją , z upodobaniem ingerują w prace operacyjne i podejmują zbyt dużo decyzji taktycznych . Pracownicy chowają się za procedurami , budują silosy wydziałowe i departamentowe , stają się swoistym urzędem do spraw produkcji
Porada # 2
Jeżeli Twoja firma znajduje się w fazie kolektywnego wzrostu i borykasz się z nieskończonymi procedurami i brakiem decyzyjności , doprowadź do tego , by zarząd zajmował się w 100 % strategią , wytyczaniem kierunku , reprezentacją i wdrożeniem zarządzania przez cele oraz rozliczaniem kierowników z wyniku biznesowego , kierownicy mieli jasno określony zakres odpowiedzialności i decyzyjności oraz byli świadomi celów , które mają osiągnąć . Powinni być również stale kształceni z umiejętności menedżerskich ( większość z nich wywodzi się z operacji , tak więc doskonale zna się na produktach i technologii , mniej na tym , jak spowodować , by podległy im zespół pracował efektywnie ). Niezwykle ważna jest również synchronizacja i wymiana informacji między działami , która musi być zarządzana . i świadczenia usług . Jeżeli dodamy do tego niekończące się spotkania , wideokonferencje i korespondencje mailowe , to istotnie brakuje czasu na obsługę klienta – firma ta ma wystarczająco dużo problemów wewnętrznych , którymi musi się zająć . Tym właśnie przejawia się kryzys autonomii – teoretycznie powinna być jasność , kto , kiedy i na podstawie czego ma podjąć określoną decyzję , w praktyce natomiast organizacja staje się coraz trudniej sterowalna i powolna .
Faza delegacji ( decentralizacji )
Kiedy zarządzanie poprzez procedury i wytyczne przestaje działać , pojawia się potrzeba przejścia do fazy dalszej decentralizacji . Jest to już trzeci etap rozwoju przedsiębiorstwa . W tej fazie przedsiębiorstwo zaczyna się rozwijać na nowych rynkach i pojawiają się problemy związane z koordynacją działań pomiędzy obszarami . Można zauważyć , że poszczególne jednostki zaczynają realizować swoje własne polityki , które czasami stoją w jawnej sprzeczności z dotychczasowymi procedurami i wytycznymi . Przedsiębiorstwo to wygląda z boku jak zbiór nieskoordynowanych księstw , w których obowiązują różne prawa i zasady . Prowadzi to oczywiście do kryzysu kontroli . Podstawowe pytanie , które zadają sobie członkowie zespołów decyzyjnych , jest następujące : co jest ważniejsze – wynik czy zasady ?
Chciałbym podać dwa przykłady na zobrazowanie powyższej fazy w rozwoju firmy . Obecnie koordynuję realizację trzech projektów na Bałkanach polegających na budowie sumarycznie 75 km autostrady oraz dwóch dużych mostów łączących niezależne odcinki drogowe . Projekty
46 # 1 lipiec 2023