SMART Business 1/2023 | Page 61

ARTYKUŁ
W związku z tym , że obie grupy pracowników mają odmienne wymagania , zwyczaje i preferencje , procesy rekrutacyjne powinny zasadniczo różnić się w odniesieniu do tych dwóch segmentów pracowniczych . Czy tak faktycznie jest ?
Oferty pracy
Publikacja ofert pracy na dedykowanych portalach jest w większości firm pierwszym wyborem , niezależnie od tego , czy organizacja poszukuje białych , czy niebieskich kołnierzyków . Przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań puszczenie w świat oferty pracy sprowadza się do kilku kliknięć myszką , co pozwala na rozesłanie jej do większości popularnych witryn . Dobry rekruter wie , że portal portalowi nierówny i znajomość stron skupiających określone społeczności , np . specjalistów z branży IT , to połowa sukcesu .
Firmy zgłaszają wakaty za pośrednictwem różnych kanałów , nie ograniczając się jedynie do portali z ofertami pracy . W przypadku white collar oferty zatrudnienia publikowane są za pośrednictwem stron firmowych , profesjonalnych stron społecznościowych ( np . takich jak LinkedIn ) oraz publikacji branżowych . Coraz bardziej popularną metodą na znalezienie potencjalnego pracownika jest aktywne angażowanie się przedstawicieli firmy w profesjonalne grupy społecznościowe w celu identyfikacji potencjalnych kandydatów . Może to obejmować uczestnictwo w konferencjach branżowych , uczestnictwo w stowarzyszeniach lub grupach zawodowych oraz wykorzystywanie platform internetowych do łączenia się ze specjalistami z przeróżnych dziedzin .
Blue collars ze względu na stacjonarny charakter pracy , uzależniony w dużej mierze od siedziby zakładu pracy , poszukiwani są poprzez lokalne ogłoszenia , billboardy w określonej lokalizacji , domy kultury czy podczas wydarzeń lokalnych , które mogą być również współfinansowane przez firmę szukającą ludzi do pracy .
Inne kanały komunikacji
W przypadku stanowisk kierowniczych lub specjalistycznych firmy mogą korzystać z osób zawodowo zajmujących się poszukiwaniem kandydatów o konkretnym profilu . Headhunterzy proaktywnie identyfikują wykwalifikowane osoby , które być może aktualnie nie poszukują nowych możliwości zawodowych , jednak warto o nich zawalczyć , gdyż są pożądani na rynku pracy ze względu na swoje doświadczenie i umiejętności . Eksperci od headhuntingu przeprowadzają ukierunkowane poszukiwania i angażują się w bezpośrednią komunikację z potencjalnymi kandydatami .
Pracodawcy zaczynają wychodzić poza mury swojej firmy , odwiedzając kolegia , uniwersytety , a nawet szkoły , aby rekrutować świeżo upieczonych absolwentów do swoich organizacji . Mogą uczestniczyć w targach kariery , prowadzić prezentacje na określonych uczelniach i przeprowadzać wstępne rozmowy kwalifikacyjne . Wszystko po to , aby zidentyfikować oraz przyciągnąć największe talenty .
Z kolei przy poszukiwaniu blue collars pracodawcy nierzadko współpracują z agencjami pracy tymczasowej . Agencje te dysponują sieciami i zasobami umożliwiającymi zidentyfikowanie i przyciąganie
smart-magazine . pl
61